Hei! Mä oon vähän tumpelo tässä tietotekniikassa. Viomeksi löysin itse omat havainnot kun olin kirjautunut sisään. Nyt en löydä. Miten niihin pääsee? Tervesin: Tietokonetumpelo
- Menet laji.fi puolelle
- Yläpalkista sininen ruutu, jossa 3 valkoista viivaa, klikkaa sitä.
- klikkaa 'selaa havaintoja → ‘rajaukset’ → aukeaa palkki, josta valitset omat havainnot.
Kiitos neuvonnasta. Oli yksi toinen näkymä joho olin tallentanut fasaanihavaintojsni vuosien takaa. Niitä ei löydy mun omista havainnoista kun meen sun ohjern mukaan. Mutta siinä toisenlaisessa näkymässä ne fasaanihavainnot oli ja niissä oli joku vinossa ja nyt yritän päästä katsomaan mikä nissä oli. Mut en tiiä miten pääsen siihen näkymään uudestaan. Oisko ne sitten luonnoksena kun eivät näy havaintoina?
Olet tallentanut ne Julia Karnowska nimellä, et siis Julia_Karnowska1
Tämä oikealla nimellä hakeminen /tallentaminen on muuten hyvin tarkkaa. Itse olen joskus hakenut havaintoja, joita työni kautta ollaan tallennettu, niin ne ovatkin tallennettu sukunimi etunimi ja itse tallennan etunimi sukunimi. Eli jos talennettaessa tulee kirjoitusvirhe niin sitä ei helpolla löydy, jos ei ole kirjautuneena, jolloin nimi tulee automaattisrsti.
Okei. No kokeilen etsiä sillä.
Niissä ei näytäkään olevan mitään vikaa. No sit jatkan fasaanihavaintojen kirjaamista. Niitä onkin aika liuta.
No nyt sellane ptobleema joka pitäs korjata eli olen kirjannut saman fasaanin havaintokerran kahdeksi eri havainnoksi. Ei muistikuvia, miten näin pääsi käymään. Poistanko vain toisen havainnon eli sen missä on vain yksi kuva fasaanista? Kummatkin kirjattu 20.3.2011.
Voit hyvin poistaa havaintoja jos olet kirjannut niitä kahteen kertaan.
Joo. Oon nyt kirjautuneena. Miten poistan havainnon?
Kun menet selaa havaintoja- omat havainnot- klikkaat auki havainnon ja vasemmalla tai ylhäällä reunassa on ruutu missä lukee poista.
En löydä ruutua. Ota kuvakaappaus jostain havainnosta ja ympyröi ruutu ni sit ehkä tajuun. Anteeksi kun olen näin tyhmä.
Vihko-järjestelmään tallennettuja havaintoja pääsee katsomaan ja poistamaan tällä sivulla: https://laji.fi/vihko/ownSubmissions (Vihkon etusivulta > Omat havainnot) Valitse ensin pudotusvalikosta haluamasi vuosi.
Toinen tapa on etsiä havainto havaintohaulla, klikata havaintoa ja sitten poista/muokkaa -nappia:
Olet tallentanut osan fasaanihavainnoistasi avoimella rekisteröitymättömien käyttäjien lomakkeella (ns. Löydös-lomake). Nämä eivät näy omissa havainnoissasi, eikä niitä pääse enää muokkaamaan tai poistamaan.
Mikko / Lajitietokeskus
No sitten en varmaan pääse poistamaan ylimääräistä fasaanihavaintoa. Voko joku muu tehdä sen?
Huomasin juuri, että jos teen samaan havaintoon merkinnän esim. linnuista aikuiset ja poikaset samaan havaintoerään, niin ne näkyvät omina riveinään selailussa. Näyttää siltä kuin olisin laittanut saman havainnon kahteen kertaan, muttei niin olekaan. Toissapäivänä poistin tällaisen tuplarivin enkä tajunnut olevan tästä kyse. Enkä mitenkään voi enää muistaa mitä siinä havaintoerässä olin laittanut.
Ok, poistetaan.
Jokainen Vihkon Retkilomakkeen havaintoerässä oleva rivi on oma havaintonsa. Jos aikuiset ja poikaiset kirjaa samalle riville (esim. eriteltyinä määrä-kenttään), ne näkyvät yhtenä havaintona.
Tässä voi toimia niin kuin itse parhaaksi näkee. Eri lähteistä tulee Lajitietokeskuksen hyvin eri tyyppisiä ja eri tavoin ryhmiteltyjä havaintoja, joten havaintojen määrä sinänsä ei ole luotettava runsauden tm. indikaattori.
Mikko / Lajitietokeskus
Laitan linnut myös Tiira-kantaan. Tuleeko ne sieltä tänne? Jos tulevat, niin ovat täällä kahteen kertaan. Haittaako? Näkyvätkö myös Lintuatlaksessa kahteen kertaan?
Tiiraan kirjatut havainnot tulevat Lajitietokeskukseen ja atlakseen, jos niissä on pesimävarmuusindeksi, mutta vain 10 kilometrin tarkkuudella ja ilman muita tietoja kuten havainnoijan nimeä. Ei haittaa että ovat kahdesti.
Mikko