Miten omat vanhat havainnot omiksi jälleen?

Olen tallettanut suuren määrän havaintoja hyönteistietokantaan. Lisäksi niitä on aiemmin tallettanut ainakin Hannu Saarenmaa SPS:lle toimitettujen tiedonantojen pohjalta. Sitten on ainakin yksi aikoinaan pois luovutettu Lycia lapponaria naaras joka näkyi hyönteistietokannassa sukunimellä Rantanen(?).

Sattuneesta syystä lopetin hyönteistietokannan käytön enkä enää tiedä onko minulla sinne pääsyäkään. Nyt kuulin huhua, että mikäli haluaa säilyttää oikeuden omiin havaintoihinsa, pitäisi tehdä jotakin.

Mitä minun pitäisi tehdä?

Tuolta päässee jäljille: https://foorumi.laji.fi/t/muiden-havaintojarjestelmien-linkitys-havaintojen-nakyminen/3249

Elikkä Laji.fi tunnuksen alle pitää syöttää noiden muiden järjestelmien käyttäjätunnukset ja salasanat. Sitten ne siirtyvät aikanaan tämän järjestelmän omiksi havainnoiksi.

Havainnot tulevat noin vuorokaudessa omiksi, mutta niitä voi muokata vasta aikanaan, kun ominaisuus toteutetaan.

Käsittääkseni Pekka kysyi myös tällaisia asioita (minuakin kiinnostaisi tietää nämä):

  1. Miten omat Hyönteistietokannan havainnot saa rekisteröityä itselleen, jos on hukannut tai ei muista omia tunnuksiaan (salasanan palautus kun ei onnistu)?
  2. Miten käsitellään sellaiset havainnot, joille ei voi määritellä omistajaa eli havainnon tallentaja on esim. menehtynyt?

Kokonaan oma lukunsa ovat nuo havainnot, jotka joku muu on tallettanut puolestasi. Niihin ainoa tapa taitaa olla ylläpidon hoitama manuaalinen editointi. Teoriassa voisi olla mahdollista käyttää havainnoijan nimeä pohjana havainnon omistajalle, mutta sitä ennen pitäisi varmistaa ettei samannimisiä ole historiassa ollut useita. Tämä taitaa linkittyä erityisesti keskusteluun päällekkäisistä havainnoista.

Havainnon tallentaja pääsee laittamaan “kaverin” tunnukselle. Kunhan tekee ensin kaveripyynnön ja sa siihen hyväksynnän. Tai toisinpäin… Mutta kunhan ensin saadaan ne havainnot siirrettyä Vihkoon. Ja kun havainnoijan nimellä haku tulee, ei tarve ole niin suuri nähdä omina havaintoina, muuta kuin jos pitäisi päästä muokkaamaan.

Tarkoititko, että havainnon tallettaja voi siirtää sen havainnon kaverin hallittavaksi? Jos näin, niin tuo varmaan auttaa moneen tarpeeseen. SPS:n datan syöttäjillä niitä kavereita tulee riittämään. :wink:

Tallentaja voi tosiaan antaa muille havainnoijille muokkausoikeuden. Mutta tämän joutuu käsin tekemään jokaiselle havaintoerälle.

Ja kun havaintoja on tuhansia, aikana kun syötin SPS havaintoja omilla tunnuksilla?
käsin???

parempi vain deletoida ne; eipähän häiritse enää…

Jaa että miksikö haluaisin että tekemäni havainnot näkyisivät omina havaintonani. Yksi syy on se, että oletan voivani nähdä omat havaintoni myös niistä lajeista jotka järjestelmä suojaa. Esimerkkinä vaikkapa Lycaena helle. Järjestelmähän estää minua nyt löytämästä omaa havaintoani jos listaan havaintoja omasta havaintopaikastani riittävän tarkoilla määritteillä.

Toinen asia on sitten se, että luulisin olevan hyötyä siitä, että muut käyttäjät voisivat olla yhteydessä minuun mikäli havaitsevat tekemissäni havainnoissa jotain kysyttävää. Mikäli joku toinen on tallettanut havainnon ja tehnyt nimeen kirjoitusvirheen, ei minua lukuunottamatta kukaan tiedä keneltä kysyä.

Mutta ei tämä ole minulle kovin tärkeä asia. Oletin että tätä toivottiin järjestelmän ylläpitäjän taholta.

Onnistuin viimein kaivamaan hönteistietokannan käyttäjätunnukseni ja salasanani esiin ja liittämään havainnot omikseni. Havainnot näyttävät nyt olevan käytössäni ja näen myös listauksissa ne lajit jotka aiemmin jäivät karkeistuksen takia pois.

Toisten tallettamien havaintojeni löytäminen on edelleen ongelma kun en voi tehdä hakua havaitsijan nimellä. Jos löytäisin ne, voisin kirjata ne uudelleen ominani. Tulisi tosin kahdennettu havainto, mutta niitä näyttää muutenkin olevan runsaasti.

Ei kannata havaintoja toiseen kertaan tallentaa. Keksitään mielummin kunnollinen ratkaisu tähän (kuin luodaan lisäongelmia).
Katsotaan ensin, mitä tälle pystyy tekemään kun havaintoeriä viedään Vihkoon.

Lisäksi käyttäjiltä toivotaan Hyönteistietokannan tunnusten linkittämistä laji.fi-tunnukseen ja havainnoijaporukoiden kannattaa myös olla toistensa kavereita. Jos näin olisi, niin tämän ongelman ratkaisu helpottuisi.

Haku havainnontekijän nimellä ratkaisisi suuren osan ongelmista. Mielellään haku jossa voisi hakea merkkijonon osaa jolloin haku löytäisi nekin havainnot joissa on useita havainnontekijöitä.