Pälkäne Luopioinen 4.6.2026. Ohdakekärsäkäskö ohdakkeessa?
-
Entä mikä pieni, noin 2-3 mm. kovakuoriainen metsäkurjenpolven kukan terälehdellä?
-
Tämä lienee sarvijääriin kuuluva Papintappaja - Callidium violaceum.
Pälkäne Luopioinen 4.6.2026. Ohdakekärsäkäskö ohdakkeessa?
Entä mikä pieni, noin 2-3 mm. kovakuoriainen metsäkurjenpolven kukan terälehdellä?
Tämä lienee sarvijääriin kuuluva Papintappaja - Callidium violaceum.
Kakkosella ei mielestäni ollut kärsää, vaan tuo on jalka tai varjo. Oli niin harmillisen pieni etten saanut parempaa kuvaa.
Kyllä se hyvinkin voi olla kurjenpolvikärsäkäs. Katso, ei tässä minun ekassa kuvassanikaan kärsää näy, kun on ylhäältä päin kuvattu. Näille on lajityypillistä pitää pitkää kärsäänsä alaspäin kaartuen. Kuvasi on niin suoraan ylhäältä otettu, ettei vatsapuolen vaaleutta näy. Vaikea näitä on kuvata, kun ovat niin pirun pieniä. Tosiaankin vain parimillisiä! Mutta kaikkien isompien elkeet niilläkin…
Suurennettuna muuten kuvassasi näkyy, kuinka tuntosarvet lähtevät siitä “varjosta” eli kärsä se on.
Huomaa kokoero? Sun kärsäkäs on kolme kertaa isompi. Mun vain parimillinen.
Mistä sinä sen ison koon nappasit? Vain 2-3 mm oli näillä minun kärsäkkäilläni mittaa!
Tuosta kukan terälehdistä. Vai onko sinun kuvan kurjenpolven kukan terälehti kolme kertaa pienempi? Mikäli terälehdet ovat saman kokoisia niin sinun kärsäkäs on vähintään puolet terälehden halkaisijasta ja minun vain viidesosa.
Ei edes meinata jäädä kiistoihin tästä. Kukkien kokoerot ovat siis ilmeiset. Ihmettelen vain millä sait noin hyviä ja selkeitä kuvia kun en saanut 400 mm telellä ja 1.5 kameran tallennuskenmolla(vastaa kinokameran 600 mm teleä) kuin kehnoja kuvia?
Tele ei ole oikein hyvä noin pieniin kohteisiin. Löysin lajia muutama päivä sitten. Kuvattu 100 mm makrolla ja cropattu reippaasti. Piti laittaa vinkkipalstalle, mutta en ole ehtinyt ![]()
Helsinki 31.5.2026
Upeita kuvia, Pekka ![]()
Ihan vain pikkuruisella Olympus Tough TG-6:lla, kuten yleensä kaikki muutkin nämä ötökkäkuvat otan. Siinä on hyvä “mikroskooppi-ohjelma” ja kamera on sopivan kevyt käsilleni. Moneen vuoteen en enää ole jaksanut käyttää järjestelmäkameraani.
Läksin äsken ilman viilennettyä iltalenkille kuuntelemaan lammen vierustan lehdon satakielen taiturointia. On se melkoisen raikasta konserttia ihmeen pieneltä ja vaatimattoman näköiseltä linnulta! Paluumatkalla aivan etsimättä pisti silmiini kaksi eri kurjenpolvikasvia. Nappasin kummastakin näytteen ja otin kotona kännykkäkuvan niistä rinnakkain. Hurja ero on! Eli MOT. ![]()
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.