Pikkuruinen kärsäkäs [Clepomiarus cf. graminis ja Zacladus geranii]

Tälle löytyi liian paljon vaihtoehtoja, joista en saanut tolkkua, vaikka olen aika paljon näitä kärsäkkäitä kuvannut. Tämän tapasin puna-ailakin kukalta, mutta se kai ei välttämättä merkitse mitään. Silmämääräisesti arvioituna ajattelin sen olevan noin 3 mm pituinen, pulleahko, musta, kiiltävä. Kissankellokärsäkäs (Miarus campanulae) jäi päällimmäisenä mieleeni näitä tutkaillessa, mutta en vakuuttunut siitäkään. Koko ja esiintyminen kyllä sopisivat. Löytyykö teiltä ehdotuksia? :thinking:

Joensuun Kiihtelysvaara 15.6.2020

Voiskoha tuo olla kurjenpolvikärsäkäs? Mie kuvasin samannäkösen metsäkurjenpolven kukassa ja nimesin sen tietty tolla nimellä. Näinköhän meni oikein? :smile:

Voisipa hyvinkin! Kiitos, Erkki! Minä taidan tulla jo vanhuudenhöppänäksi, kun en lainkaan muistanut, että toissa kesänä olin kuvannut näitä monia. Silloin hoksasin ihan itse, että tuo on kurjenpolvikärsäkäs (Zacladus geranii). Kurjenpolvilla ne enimmäkseen liikkuivat, vaikka tässä kuvassa onkin vuohenputken lehdellä.

Samaltahan nuo näyttävät. Sitä paitsi kuvasin myöhemmin tänään näitä lisää - ja juurikin metsäkurjenpolven kukista. Jos ken on toista mieltä lajista, niin mieluusti otan vastaan tietoja. :slightly_smiling_face:

Kyllä siinä ekassa kuvassa on Miarus tai Cleopomiarus, tuskin kuitenkaan lounainen laji campanulae, vaan joku muu niistä. Kärsä, etuselän ja peitinsiipien muodot ja sukasrivit on ihan Miarusmaiset

Voi surkeus. Mie taisin johdatella ihan väärille poluille. :cry: Täs tuo miun kurjenpolvikärsäkäs.

Äläpä huoli, Erkki! Ei tässä mitään vahinkoa ole tullut. On vain tullut lisää oppia ja innostusta. :grinning: Ovat nämä vesselit sen verran saman tyyppisiä ja kokoisia, että voi olla mahdotonta pelkkien kuvien perusteella päästä varmaan lopputulokseen. Tuolla minun kuvaamallani kurjenpolvikärsäkkäällä näkyy selvästi vaalea vatsapuoli, minkä olen huomaavinani myös sinun kuvassasi. Samoin myöhemmin päivällä kurjenpolvilta ottamissani kärsäkäskuvissa vilahtaa vaaleaa vatsapuolella. Luotettavanoloisia nettikuvia tarkastellessani huomasin juuri tuon tuntomerkin. Haluan uskoa, että nämä siis ovat kurjenpolvikärsäkkäitä.

Juha, kiitos sinulle mielipiteestä ja lisävinkeistä! :grinning: Olen nyt tehnyt aika paljon töitä näiden vaatimattomien kuvieni ja luotettavan tuntuisten nettisivustojen välillä vertaillen. Miarus campanulae näyttää todellakin olevan Atlas of Coleopteran perusteella lounaissuomalainen laji, vaikka toisaalta pari havaintoa Joensuun seudulta näkyy Laji.fi:ssä. Sen sijaan karvakellokärsäkäs (Clepomiarus graminis) on molempien mukaan kaakkois- ja itäsuomalainen laji. Mitä mieltä olet? Voisiko tämä olla graminis? Mitä mieltä olet tuosta huomiostani, josta mainitsin Erkille? Kaivoin roskakorista epäonnistuneita kuvia, joissa saattaisi näkyä hieman vatsapuolen reunaa.

Jos kellokasvit ovat näiden ravintokasveja, niin niitä ainakin riittää runsaasti. Joka puolella kohta kukkivat villiintyneet ukonkellot!

Hei, en ole Miarusten kanssa niin hyvä, että uskaltaisin niitä valokuvista määrittää lajilleen (en sano, etteikö se olisi mahdollista, mutta en ole katsellut niitä tosissaan moneen vuoteen).
Sen verran kuitenkin osaan sanoa, että Miarukset ovat tällä hetkellä luotettavammin atlaksessa kuin laji.fi:ssä. Tässä tapauksessa lajikäsityksiin on tullut muutos muutaman vuoden sisään ja siihen on ehditty reagoida atlaksessa, mutta laji.fi:ssä on campanulaen nimen alla jotain muutakin, ilmeisesti ajugaeta ja monticolaa sekaisin.

1 tykkäys

Ja tässä ketjussa on tosiaan muuten Zacladustenkin kuvia, mutta sehän taisi olla jo selvä

1 tykkäys

Vanhan nosto aiheeseen liittyen. Tänään bongattuna Nurmijärveltä kissankelloista:

Olisivatkohan nämä nyt niitä kissankellokärsäkkäitä? :thinking:

Moi. Vastii kyllä tarkkaa perehtymistä saada nämä oikein lajilleen. Käsittääkseni tavallisempi laji ajugae on myös kissankelloilla, liekö joku muukin.

Olen määrittänyt näyteyksilöitä tämän avulla Miarus Bestimmungstabelle

1 tykkäys