Pälkäne 16.6.2025. Mitkä kuoriaiset?
Oiskohan ohdakekärsäkäitä (Larinus sturnus)?
Isokuonokärsäkkäitä olen löytänyt vuohenputken lehdiltä. Pudottautuu aika herkästi.
Kaksi kesää sitten kuvasin pihapientareeni huopaohdakkeista ohdakekärsäkkäitä (Larinus sturnus) juuri näihin aikoihin kesäkuussa. Sinunkin kuvissasi on juuri noita ohdakkeita, joissa ne näyttävät yleisemminkin viihtyvän. Isokuonokärsäkkäitä ei täällä Pohjois-Karjalassa ole ilmoitettu esiintyväksi, enkä itsekään ole niitä nähnyt, joten en ota kantaa kuviesi kärsäkkäiden lajiin. Mutta ohdakekärsäkäs näyttäisi minun mielestäni sopivalta vaihtoehdolta. Jospa joku tuntisi näitä paremmin ja auttaisi sinua. Komeat kärsät on molemmilla lajeilla!
No, Pekka, sinä kerkesitkin sitten jo vahvistamaan tilanteen sillä aikaa, kun minä vielä näpyttelin!
Kiitos Terttu ja Pekka!
Tertun kuvissa on Larinus turbinatus ja L. sturnus (kts kärsän muoto ja pituus). Aloituskuvista en saa kätsän osalta ihan selvää, mutta sen verran haiskahtaa turbinatukselta, että täytyy katella tänään itsekin…meinaan kun en ole tähän tulokkaaseen vielä törmännyt ja pitäisi juuri Pälkäneellä käydäkin
EDIT: sturnusta Tertun kuvat
Otetaans vielä uusiksi, olen ehkä vähän talviterässä vielä… taitaa kuitenkin olla sturnus-koiras tuo lyhempikärsäinen.
Pälkäne 17.6.2025. Kilometrin käveleskelin tienvartta tuijottaen kaikkiin ohdakkeisiin. Vain nuo samat löytyivät, samasta seitsemän ohdakkeen ryhmästä. Onneksi tällä kertaa oli kärsät paremmin kuvaajaan päin. Olisko tuossa koiras yllä ja tummempi naaras alla?
Joo ja nimenomaan sturnusta.
Mun turbinatus -sekoilulla on kuitenkin se pohja että se laji on levinnyt sitä tahtia että alkaa olla Pälkäneelläkin mahdollinen. Turbinatus on ilmeisesti kuitenkin odotetavissa muilta ohdakkeilta kuin huopaohdakkeelta joka on sturnuksen suosiossa.
Täytyypä tarkkailla. Nämä minun koppikset siis sturnuksia. Ensimmäisiä kuitenkin nämäkin havaintoalueellani.
Pälkäne 20.6.2025. Sturnuksia oli jo 7 kpl huopaohdakkeissa tonttimme vierustien reunalla. Lyhytnokkaisempia turbinatuksia ei näkynyt.
Tänään Pernajassa tsekkailin huopaohdakeita kärsäkkäiden toiveessa ja löytyihän niitä helposti ainakin parisenkymmentä yksilöä. Tosin laji oli Larinus turbinatus Jokusia kukinnan aloittaneita suo-ohdakketa katsoin, mutta niissä ei näkynyt.
Jos Juha haluat näytteitä niin voin kerätä. Pitänee myös museolle ottaa muutama. Käyn paikalla ensi viikolla.
No jopas!
Ei tarvi mulle ottaa, selvästi mun pitää rakentaa tästä omia kokemuksia niin ei tarvi horista mitä sattuu netissä
Tänään käppäilin about kilometrin verran hiekkatietä Vantaalla, jonka varrella kasvoi melko runsaasti huopaohdaketta. Toisella puolella kasvoi metsää ja toisella oli isohko sähkölinja.
Parisenkymmentä turbinatusta löytyi n. viidestä eri paikasta. Yhtäkään ei löytynyt metsän puolelta vaan kaikki olivat avoimella sähkölinjan puolella. Ilokseni löytyi myös kaksi sturnusta, joka on uusi laji itselle
Vantaa 30.6.2025
Kärsän pituudessa on selvä ero.
Niin siis kummalla lajilla nyt olikaan se pidempi kärsä, sturnuksella vai turbinatuksella? Löysin ohdakkeen kukasta tällaisen otuksen ja noista kahdesta jompaakumpaa epäilen lajiksi. Jostain syystä ei kamera oikein suostunut tarkentamaan ja kännykässä ei ihan tehot riitä tarkkaan lähikuvaan, mutta josko tuosta kuvasta nyt erottaisi sitten kumpi on kyseessä.
Pidempikärsäinen on sturnus. Tämä näyttäisi olevan turbinatus.