Löysin tällaisen vanhan koivun kyljestä uimarannan rannalta
lihavoitu teksti
Voisiko olla vanha jäkälän peittämä pakuri?
Voiko sellaista mitenkään selvittää? Liikkuessani tässä ympäristössä havaitsin kuusia jossa hyvin saman tyyppinen muodostuma. Itse olen aloittelija tässä luonnon havainnoinnissa vaikka kiinnostusta on aina ollut. Laitan oheen sen kuusenkin muodostuman.
Jos kerran löytyi useista puista niin saattaisi olla jonkin taudin/tms. Aiheuttama kasvain. Ja kun pakuri kasvaa vain koivussa.
Koivukuvissa voisi olla pakuri. Kuusesta en osaa sanoa.
Pakurikääpä voi muuten kasvaa muillakin lehtipuilla kuin koivulla. Itse olen useasti nähnyt pakurikasvaimia ja itiöemän jäänteitä harmaalepällä.
Kuusen kohdalla se voi olla vanha arpi, näyttää että siinä olisi vanhaa pihkaa. Ja koivussa on varmaan vanha pakuri. Jos tuo on kummassakin samaa niin sitten menee hankalaksi.
Tutkin tarkemmin tuon kuusen muodostelman ja oletan, että pihka on muodostanut tuollaisia pahkuroita. Todennäköisesti kuuset ovat vahingoittuneet kovista myrskyistä jotka ovat täällä kiusanneet. Ajattelin yrittää sulattaa muutamia irroitamiani pahkuroita. Jos ovat pihkaa uskoisin sen tunnistavani.
Melko todennäköisesti se kuusessa oleva oli vaan jokin vaurio ja “haavasta” pulpunnut pihka on muodostanut tuollaisen pahkan. Kokeile vaan sulattaa niin ainakin tulee varmistettua.
Kyllä se pihkaa oli. Nyt opin elämässä taas uuden asian.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.