Onko tavallinen sudenmaito?

Onko kuvassa tavallinen sudenmaito Lycogala epidendrum? Halkaisija 4 mm ja löytyi laholta pihlajalta. Tuo pinnan kuviointi hämää minua. Lisäksi tämä oli yksinään. Normaalisti sudenmaidon eetaalioita on useampia.

1 Like

Hei,

Lycogalaan on tullut ainakin 15 uutta lajia, jotka eroavat mm. pinnan ja itiömassan värin sekä itiöidensä perusteella.

Limasieniesiintymien koko vaihtelee paljon, joskus niitä on todella vähän ja joskus ne voivat peittää jopa kymmenien neliöiden alan.

Tuo tavallinen sudenmaito tosiaan jaettiin aika moneen lajiin pari vuotta sitten ja lisää lajeja on tulossa. En usko että Suomessa kukaan olisi perehtynyt näihin lajeihin. Jos haluat näille nimiä joudut joko itse asiaan perehtymään taikka kyselemään suoraan Leontyeviltä joka lajit kuvasi.

Itse olen näihin tutustunut vain hyvin pintapuolisesti enkä osaa näitä millään järkevällä varmuudella määrittää. Parhaiten tuo löytösi voisi sopia lajiin Lycogala botrytis, mutta varma en tästäkään ole.

Jossain vaiheessa nämäkin pitäisi ottaa opiskeltavaksi. Tuo lajit esittelevä artikkeli on maksumuurin takana mutta Leontyev jakeli sitä taannoin kiinnostuneille ilmaiseksi. Minulla tuo on ja laitan sen sinulle nyt meilitse. Minulta tuon siis saa jos joku muukin sitä kaipaa.

Kiitokset tiedoista Marja ja Henri. Tämän vuoden aikana olen noita sudenmaitoja katsellut tarkemmin tuon Leontyevin tutkimuksen ansiosta. Tämä nyt löytämäni vaikutti vain jotenkin erilaiselta kuin ne perinteisen näköiset sudenmaidot. Tosin aiemmin en ole niitä kovin tarkkaan tiirannut.