Etsiskelin kuvattavaa tänään Sipoon Hindsbyssä. Käpyjä tuli kuikuiltua nastakka mielessä mutta ei löytynyt kuin tällainen outo pikkusieni. Kasvaa siis kuusenkävyllä, lajista ei ole tietoa.
Yhdessä kohtaa sellaista savimaalla olevaa vanhaa rinnekuusikkoa hirvi oli polkaissut sammaleen alta maahikkaan esiin. Voisi olla nystymaahikas, Elaphomyces muricatus, mutta en tiedä saako tuosta suljettua pois mäntymaahikasta, Elaphomyces granulatus, tai voihan niitä olla muitakin mahdollisia maahikkaita? Kooltaan tuo pallukka on 5-senttistä pienempi.
Tuo hauska sammal on kallio-omenasammalta. Sieniä ei muuten paljoakaan löytynyt, muutamia lehto- ja tavallisia korvasieniä, muutama käpyhiippo ja kevätrusokas.
1 tykkäys
Yläkuva näyttää joltain Mollisialta. Huomasin kun oman kummallisen Mollisian tutkin tänään, että Gminder tuntee jotain lajia, joka voi kasvaa kävyillä.
Alakuvassa sisäperidio on melko ohut - ehkä on kuivunut kasaan talven mittaan? See näyttää kuitenkin puhtaan valkoiselta, joten silloin olisi granulatus. Muricatuksen peridio on marmorikuvioinen.
Hei Henri,
keväisin puukasvualustoilta löytyy usein tämänkaltaisia Mollisia/Tapesia sukujen edustajia. Valitettavasti saksalaisen Mollisia-asiantuntijan/asiantuntijoiden mukaan monet puukasvualustan Mollisiat ovat vaikeita määritettäviä.
Itse olen päätynyt näissä keväisissä Mollisia fusca/lividofusca määrityksiin, mutta kuten arvata sopii en laita rahojani likoon määritykseni varmuudesta.
Mollisia ovat hyvin tavanomaisia kotelosieniä monenlaisilla kasvualustoilla, niitä tapaa todella usein. Jotkut erikoisemman näköiset saatan nykyisinkin kerätä, mutta varsinkin harmahtavat/sinertävät osaan jo jättää keräämättä. Olen todennut, että niin pääsee helpommalla… Kokemuksen myötä oppii
Marja
Lisäys: Bellissimo ehti ennen ja paljasti parhaan saksalaisen Mollisia asiantuntijan sukunimenkin Olen muuten nähnyt hänetkin livenä …
Kiitos Marja ja Bellissimo.
Laitan vielä lähikuvaa tuosta maahikkaasta. Kumpaakin lajia on ilmoitettu Hindsbystä. Löytöpaikalla ei kasvanut mielestäni mäntyjä lainkaan eli oli puhdas savinen kuusirinne jossa joukossa muutamia haapoja ja pieniä koivuja. Tästä syystä arvelin että voisi olla E. muricatus, kun tuo toinen taitaa olla männyn seuralainen, ainakin nimestä päätellen.
Sekä E. muricatus että E. granulatus kelpuuttavat kumpanikseen kaikenlaisia lehti- ja havupuita.
1 tykkäys