- Kahdesta eri paikkaa löytyi tämmöistä hiippomaista erittäin pitkästi juurehtivaa sientä.
- Multavalla lehtomaisella alueella jossa tammia ja pähkinää oli lehtikarikkeen seassa kymmeniä tammöisiä
Ensimmäiseen sanoisin hiukan epävarmana tinahiippo (Mycena polygramma). Olen juuri tuollaista sieltä Tammistosta joskus itsekin löytänyt, ja arpomisen jälkeen kuitenkin päätynyt tinahiippoon. Toki tämä ei nyt ole se tyypillisen mallinen tanakampi, uurteisjalkainen tinahiippo vaan hiukan hennompi tapaus. Toki sellaiset vaihtoehdot kuin Mycena zephirus ja Mycena maculata on varmaan hyvä tarkistaa.
Jälkimmäisessä kuvassa uskoisin olevan tummapiennarsienen (Cyclocybe erebia). Hiukan kuivahtaneena se on vähän oudon näköinen.
Kiitos Mikko. Tuota hiiponoloista yritinkin mallailla M. zephirukseen mutta Aronsenin sivuston kuvat lajista eivät juuri auta määrityksessä. Pari kertaa olen lajia “määrittänyt” maastossa mutta aika epävarma olen niistä. M. maculata on myös jäänyt minulle hämäräksi lajiksi. Tinahiippo on hyvä ehdotus, se on juurehtiva ja pitkäjalkainen ja löysin nyt yhden tuollaisen myös laholta kannolta. Tinahiippo tuntuu olevan sekin aika monimuotoinen laji. Aronsen kirjoittaa että
Several forms and varieties have been described of this species. Sometimes small growth-forms can be found on moss covered oak trunks, and these have been described as var. nana Killerm. and f. pumila J.E. Lange. White forms may also rarely be encountered and are described as Mycena polygramma f. candida J.E. Lange. Robich (2010: 9) proposed a new form based on material with entirely smooth stipes and named it f. laevipes . Such specimens are not unusual and intermediate forms exist, so in my opinion a formal description seems somewhat unnecessary.
Sileäjalkaisia olen itsekin löytänyt, mutta näissä kuvan hiipoissa ei tinahiippo tullut minulle mieleen kun lakki on kaksivärinen ja keskeltä vaalein + aika voimakkaan läpisäteinen. Kasvoivat myös oudossa paikassa eli pähkinäpensaan tyvellä. Tinahiipon tunnistaa ihan nuorten yksilöiden tulitukkumaisesta muodosta. Tässä ei nyt ollut kuin näitä isoja näkösällä. Hieman epäilyttää tuo tinahiippo mutta en kyllä parempaakaan ehdotusta itse keksi.
Jälkimmäiseen tapaukseen tummapiennarsieni tuntuu sekin hyvältä ehdotukselta.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.