Tämä vuosi taitaa olla osaltani taputeltu enimmältä ötököiden kuvaamiselta, ja keskityn sienten viehättävään maailmaan taas.
Strategiani on ollut olla kuvatessani koko päivän liikkeellä itse, sillä olen iNaturalistia ajatellen kuvannut kaikenmoista ötökkää. Tänä vuonna vain jäi mm. perhoset kovin vähälle, kun jahtasin enemmän sudenkorentoja.
Jos nyt kuitenkin ensi vuonna haluaisin pyrkiä houkuttelemaan perhosia kuvattavaksi, onko mitään ns. “matkabaarievästä”, jolla voisin koittaa vaikka samana päivänä tai muutamaa päivää ennen saada perhosia pysähtymään ja pysymään alueella? Ei varmasti mitään yksiselitteistä takuuvarmaa kaikille perhosille olekaan, mutta toivon että joku voisi paljastaa jonkun vinkin kuitenkin… Sudenkorentojen kohdalla kuvaustapa kuitenkin tuntui olevan niin erilainen, sillä ne kuitenkin olivat sen verran paikkauskollisemman oloisia…
Syötit eli punkku + fariniisokeri + hunaja ja jos yöaktiivisia perhosia haluat kuvata niin valvontavalo toimii siinä puuhassa.
Hunajaa ei pitäisi käyttää, koska se voi tartuttaa mehiläisiin sairauksia.
Hippasen ristiriitaista tietoa kun sanotaan kuitenkin:
“Kimalaisyhdyskuntia voi auttaa tarjoamalla hunaja- tai sokerivettä energiansaannin varmistamiseksi. Pörisijät kiittävät pölyttämällä pihakasvit ja auttamalla näin puutarhuria.”
Kimalaisille käy, mutta mehiläisille voi tulla sairauksia. Tarhamehiläisillä on sairauksia ja niitä on kuollut pesäänsä.
Huikean nopeasti vastasitte…!
Kiitos vinkeistä - menee takuuvarmasti kokeiluun! Kuvaan nimittäin vielä aika alkeellisesti kännykällä, jolloin minun täytyy päästä erittäin lähelle ja kuvien ottaminenon piruksen hidasta. Ja vaikka upotin kuvaamisen vuoksi tähän vehkeeseen muutaman pennin enemmän, niin on alkanut näinä kuukausina kutkuttaa järkkärin hankkiminen etenkin näiden edellämainittujen syiden vuoksi. Toistaiseksi täytyypi kokeilla muita keinoja (onneksi pääpointtini kuvaamisessa on vielä toistaiseksi havaintojen kerryttäminen iNatiin ja sitten vasta taiteellisuus).