Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

Peziza savimaalla

Tällainen ilmeisesti Peziza-suvun maljakas löytyi tänään. Kasvupaikka savipohjainen lehto, saattaa olla että kosteampana aikana paikassa voisi olla pieni lätäkkökin. Yleensähän tämäntapaiset ovat maksamaljakkaita, mutta tämä näyttää minusta vaaleammalta, ja maksamaljakkaat ovat kai karumpien metsien sieniä. NM1:n kaavan mukaan sellainen kuin Peziza limnaea eli kosteikkomaljakas voisi ehkä sopia, onko kenellekään tuttu laji? Ei näitä taida olla erityisen helppo erottaa skoopissakaan, en tuntomerkkejä tankkaamalla keksinyt oikeastaan mitään selvää mikroskooppista eroa.

Hei Mikko,

eihän tämä minustakaan miltään tyypilliseltä maksamaljakkaalta vaikuta. En ole itse tällaisia löytänyt, mutta vastaan, kun tiedän, ettet muuten tule saamaan kovin monia vastauksia. Ehkä Untolla voisi olla kokemuksia tällaisistakin.

Itse olen nykyisin jättänyt Pezizat yleensä rauhaan. Muutaman kerran tapaamani maljakas-asiantuntija Nicholas van Vooren tuntuu hakevan niistä todella heikosti havaittavia mikroskooppisia tuntomerkkejä määrityksen tueksi mm. parafyysien kärjistä voi löytyä heikosti havaittavaa väriä…

Sieniterveisin: Marja

Kiitos Marja!!!

Täytyy nyt varmaan ainakin pitää näyte tallessa vastaisuuden varalta. Kuivanäyte on muuten paljon tummemman ruskea kuin tuo kuva.

t. Mikko

Maksamaljakas tämä ei ole. Kosteikkomaljakas on oman käsitykseni mukaan tummempi ja sen itiölavassa on oliivinvihreää. Tässä toki hieman sen tyyppistä. Voisin olla kiinnostunut näytteestä, sillä näitä olen kerännyt välillä talteen.

ti 24. heinäkuuta 2018 klo 22.28 Mikko Veräjänkorva laji@discoursemail.com kirjoitti:

Hei, kiitoksia vastauksesta! Voisinkin toimittaa sinulle näytteen. Olisihan tämä kiva saada selville.

t. MIkko

Sain näytteen, kiitos. Kovin nuoresta yksilöstä oli kyse, ja löysin yhteensä 3 epäkypsää itiötä
Peziza suvun sienestä on toki kyse, mutta lajia en pysty sanomaan. Ei ehkä kuitenkaan kosteikkomaljakas.
Eli - Peziza sp,.

Ok, kiitoksia kuitenkin tutkimisesta!