Pieni kiinnostava kotelo

Ulko-oveni pieleen on ilmestynyt tällainen 8 mm pituinen kotelo, joka tuntuu olevan napakasti kiinni seinäpinnassa. Koska tämä on näinkin pieni, niin myös sieltä kuoriutuvan eläimenkin täytyy olla pieni. Mikähän mahtaa olla… edes heimotasoltaan?

Joensuun Kiihtelysvaara 17.8.2024

Olen jatkanut “salapoliisintyötäni” ja tullut siihen tulokseen, että parasta vaihtaa tänne perhospuolelle foorumia. Ehkä täältä löytyy apua piankin… Olisiko kyseessä jonkin pussikoin (Coleophoridae) kotelokehto? Perin omituinen paikka tosin! Nettikuvia selaillessani vastaan tuli samalla lailla itsensä lehtien/varsien pintaan kiinnittäneitä toukkia koteloissaan, mutta yleisimmin niiden peräpää oli sivulta litistetyn näköinen. Tällä kuitenkin pyöreä. Mikä mahtaa olla tuo vaalea uloke kiinnityskohdan vieressä? Roska?

Ei tuo kyllä ainakaan minusta miltään Coleophoralta näytä. Vaalea roska on todennäköisesti toukkanahan jäänne.

Kiitos osallistumisesta, Tatu. Tuo Coleophoridae oli vain sellainen heitto minun puoleltani, kun kotelon kiinnitystapa ja asento näyttivät minun silmääni samanlaiselta. Jään mielenkiinnolla odottamaan lisää mielipiteitä teiltä perhostuntijoilta. :+1: :slightly_smiling_face:

Joillakin kovakuoriais toukilla on tämän tapainen pötkö mukanaan, mm piilopäillä

1 Like

Ovat tuon tapaisia, mutta eivät minusta ole tuollaisella kulmalla kiinni seinässä. Esimerkkejä näkyy, jos googlettaa esim. Cryptocephalus larva. Jotkut loiset saa toukan loppuvaiheessa menemään kasaan, se on tuon tapainen. Loinen kuoriutuu toukan jäänteen sisältä, seuraile, näkyykö myöh. päässä selvä reikä.

ali

1 Like

Kannattaisikohan ottaa kasvatukseen?? Sittenhän pulma saattaisi ratketa. :thinking:

Jos vaan ehjänä saat siitä. Se, että kuoriutuuko tänä syksynä vai ensi keväänä, on epäselvää. ali

Luulisin, ettei ehjänä irroitus tuota vaikeuksia, mutta pitäisi tietää sitten myöhemmin syksyllä, tarvitseeko se kylmävaihetta. Jos se ei ajoissa kuoriudu, niin todennäköisesti on tarkoitus talvehtia. Minulla on kokemusta vain isohangokkaan toukkien kasvatuksesta… huonolla menestyksellä. Eriskummallisia toukkia [Cerura vinula, isohangokas] - Selkärangattomat eläimet / Perhoset - LAJI.FI-foorumi Lopulta kuolivat. Mutta oli todella mielenkiintoinen projekti!

Oranssi juttu tyvessä on koivun siemen :grinning:. En silti keksi muuta ehdottaa, kun loisittua toukkaa. ali

Oikein tulkitsit tuon koivun siemenen, Ali! :+1: Nyt kun tänään irrotin kotelon seinästä ja laitoin purkkiin odottamaan, mitä tuleman pitää, niin otin tämän kuvan. Jätän purkin ulkokuistille, sillä ulkonahan sen oli tarkoitus olla siinä seinälläkin. Purkin päällä on ohut pienireikäinen harso, jotta happea riittää, mutta pikkuruinenkaan otus ei pääse sieltä omin avuin pois. Jäämme odottelemaan. Lupaan kertoa tuloksesta myöhemmin. :slightly_smiling_face:

Katso, että aurinko ei pääse paistamaan purkkiin missään tilanteessa, lämpötila nousee nopeasti nin, että kotelo kuolee. Viisainta lienee viedä esim. ulkovarastoon. Talvella se pärjää siellä, kun pärjäisi ulkonakin (jos on ensi vuoden puolella kuoriutumassa). ali

Juuri näin onkin paras tehdä. :+1: Ulkovarastossa ne minun isohangokkaanikin talvehtivat.