Pieni punainen nastakka

Tällainen outo pieni viininpunainen nastakka kasvoi 19.10.2017 Salon Perniössä hemiboreaalisessa lehdossa. Kasvualusta oli todennäköisesti lehtipuu. Läpimitta ehkä 3-5 mm.

Kuvassa sieni näkyy liian vaaleanpunaisena, todellisuudessa se oli purppuranvärinen. Toisaalta tuota veripunaista lakinreunan viivaa ei paljaalla silmällä näkynyt, Omista kirjoistani en mitään tämäntapaista ainakaan nopeasti löytänyt. Tuleeko kenellekään mieleen mitään ideoita?

Kävisikö nuori lahohytynupikka, Ascocoryne cylichnium?

Kiitos vastauksesta - en tajunnut että tämä porukka tosiaan voi olla näin pienikokoisia. Tosin nyt kun selailin lähdeteoksia uudemman kerran, niin todennäköisempi taitaisi kuitenkin olla yleisempi A. sarcoides (kantohytynupikka), joka on pienempi ja jolle on tyypillistä juuri suhteellisen hiljattain kaadetulla pinnalla kasvaminen (kuten kuvassa). Se on tullut itselleni tutuksi hiukan toisennäköisessä muodossa.

1 tykkäys

Ei näytä Ascocorynelta. Mielestäni Neobulgaria lilacina. Mulla on siitä muutama keräys.

1 tykkäys

Kiitos, tuo on mielenkiintoinen ehdotus! Itselleni tuo laji on täysin vieras, kun Nordic Macromycetes 1 ei sitä tunne ja oikein muutakaan tätä ryhmää koskevaa kirjallisuutta ei ole.

Olin sen jo laittanut Vihkoon A. sarcoides-nimellä (epävarma), mutta pitäisiköhän poistaa kokonaan liian epävarmana tapauksena vai vaihtaisinko nimen? Havainto oli mulla osana useamman muun lajin havaintoa, ja siinä tapauksessa tämän yksittäisen voi kyllä poistaa. Näytettähän tästä ei ole, joten jos määritys tässä porukassa näytettä vaatii niin siinä tapauksessa olisi kai paras poistaa.

Tietoa löytyy mm. julkaisusta Folia Cryptotog. Estonica 39 (2002),

Mielestäni kuva on niin näköinen, että rohkenisin ehdottaa Atlakseen viemistä. Mutta vertaa nyt vielä em. lajin esittelyyn (nimellä Ombrophila lilacina)