Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Pieni nastakka tai vastaava

Tänään löytyi tällainen pieni kellanruskea nastakan oloinen sieni täältä Espoosta. Kasvupaikka oli kuivahko kangasmetsä, ja alusta varsin pitkälle lahonnut puunkappale joka oli kävelytiellä. Veikkaan että olisi männyn kaarnaa, mutta varmuutta siitä ei ole. Mitä teille tulee mieleen? En itse oikein keksinyt muuta ideaa kuin värinsä menettäneen keltanastakan, mutta sen ei luulisi kasvavan tähän vuodenaikaan, eikä se nyt varmaan ylivuotisenakaan ole säilynyt. Nastat ovat ehkä 5 mm läpimitaltaan.

1 tykkäys

Hei,

voisiko olla jokin tiimakka, Hymenoscyphus. Aikaan sopisi H. vernus, mutta se on selkeästi jalallinen. H. lutescensia olen löytänyt sekä lehti- että havupuilta ja se voisi olla yksi vaihtoehto.

Terkkuja: Marja

Itse olisin kanssa tiimakan kannalla. Lajia en osaa arvailla, mutta H. vernuksen voisi varmaan kasvupaikankin perusteella sulkea pois. Se on käsittääkseni kunnolla märkien paikkojen laji; omat löydöt siitä ovat puron pohjalla olevilta (tod.näk.) lehtipuun oksilta.

Kiitos vastauksista! Hyviä ehdotuksia, mutta ei taida tulla varmistetuksi.

Hei,

otitko näytteen? En pidä kuivanäytteiden skooppaamisesta, mutta voin vilkaista näytettäsi, jos haluat.

Terkkui: Marja

1 tykkäys

Moi,

kiitos tarjouksesta Marja. Harmi, en tullut tällä kertaa näytettä ottaneeksi. Toisella kerralla sitten…