Pieniä valkoisia [Mollisia]

Pääseekö näiden kanssa edes sukutasolle? Ainakin Calycina ja Hymenoscyphus suvuissa on tämän tapaisia.

Helsinki 1.10.2023

Joku Mollisia varmaankin. Niitä on paljon eikä suvusta ole olemassa mitään modernia selvitystä. Itse olen löytänyt tuollaisia tosi märiltä maapuilta, esim purojen varsilta, ja määrittänyt lajiksi Mollisia ventosa itiöiden perusteella, mutta samantapaisia lajeja on varmasti muitakin.

1 tykkäys

Kiitti! Vieressä oli kostea ojanpohja, josta on löytynyt kaikenlaisia pikkusieniä. Märkiä puupalikoita siinä on melko paljon.

Puhtaanvalkoinen laittaisin mieluummin johonkin muuhun kuin Mollisiaan. Esim. Calycina voisi olla mutta on paljon muitakin.

1 tykkäys

Onkos sinulla Stefan käsitystä mitä tällaiset valkoiset voisivat olla? On tullut pariinkin otteeseen vastaan märiltä maapuilta. Itiöiden puolesta vois mennä Mollisiaan.

1 tykkäys

Ite oon Mollisia ventosan muutama kertaa löytänyt, ja värimaailma on ollut aina sellainen, että itiölava on nuorena harmaa ja kypsyttyään kellertävä; välillä näkyy kanssa vihertävä välivaihe. Skoopissa tiöiden öljypitoisuus on korkea ja KOH-reaktio negatiivinen.

Noiden Malin kuvien itiöemien muoto kuitenkin tuo itselle mieleen Mollisian.

1 tykkäys

Uusimmassa kuvassa on selvä harmaasävy kun Malin kuvassa on selvästi valkoinen sieni. Harmaus sopii hyvin Moillisioihin vaikka muitakin värejä on. Mutta ei näistä saa mitää varmaa määritystä aikaiseksi ilman mikroskopiaa.

Skoopin alla pitää katsoa miten ulkopinnan/reunuksen malto on tehty. Mollisioissa on pyöreitä enemmän tai vähän ruskeita soluja mallossa/ulkopinnalla ja lisäki pitää olla pitkiä voimakkasti valoa taittavia vakuoleja elävissä parafyyseissä. Pelkät itiöt yksinään ei riitä. Tässä esimerkkinä M. ventosa:

Calycinoilla on pitkiä soluja ulkopinnalla, esimerkkinä C. herbarum:

Submission | Finnish Biodiversity Information Facility

1 tykkäys

Hei,

toisessa kuvassa on kolon reunassa näkyvissä sienen tummaa, melkein mustaa alapuolta.
Voisikohan se olla muodostunut värikkäistä (harmaakin on värikäs), pyöreäköistä soluista, jotka ovat tyypillisiä Mollisioille…

Myös Henrin kuvassa reunan harmaus viittaa harmaaseen alapintaan ja siis värikkäisiin soluihin.

t: Marja

1 tykkäys