Pihapiiristä

Voi olla tosi helppo tunnistaa mutta kirjaa selaamalla ei laji löytynyt. Kuvattu 5.9. oman taloyhtiön nurmikolla.

1 tykkäys

Suku on mielestäni Tricholomopsis eli lahovalmuska. En ole varma kumpi on lajiparista T. rutilans/decora. Lakissa näkyy vähän punaista häivettä joka viittaisi purppuralahovalmuskaan T. rutilans.

Esim. Hlasekin kuvissa oli T.decoralla jonkun verran enemmän punerrusta kuin tässä mun yksilössä. T. rutilans minun silmissäni vaikuttaa olennaisesti eri väriseltä myös jalan osalta. Voisiko joku vielä kommentoida? Kiitos, Henri.

Tyypillinen keltalahovalmuska on sellainen pienempi, hennompi ja ohutmaltoisempi ja keltainen ei ole puhdasta vaan hieman ruskeaan sävyttynyttä. Ja kasvaa suoraan lahopuulta.

Purppuralahovalmuskalta ne purppurat sävyt vähenevät iän myötä ja lopulta voi olla puhtaan vaaleankeltainen. Se on tyypillisesti myös suuri ja roteva ja tukevajalkainen.

Mutta kummatkin lajit muuntelevat tosi paljon, varsinkin purppura, eli toivottavasti joku tätä vielä kommentoi. Netistä läytyy kaikenlaista kuvaa joista ei oikein tiedä onko ne määritetty oikein. Itse olisin hieman yllättynyt jos tämä olisi keltalahovalmuska kun habitus on niin roteva ja keltainen puhdasta.

Hei,

tuo pintahan on selvästi punertava eikä siinä ole mustia sävyjä eli mielestäni purppuravalmuska.
Onko nimet muuttuneet, kun muistan vain lahovalmuskan ja purppuravalmuskan. Lahovalmuska on kelletävä, usein mukana tummia sävyjä ja purppura punertaa, voi tosin olla vanhemmiten tosi haaleanvärinen.

Marja

Okei okei, pahoittelen tämän ja koko loppuvuoden osalta näitä omia johtopäätöksiäni, jotka kuitenkin tuppaavat ajautua syteen. Kiitokset kummallekin :sunglasses:

Minun ehdotukseni helttasienipuolella ovat menneet usein metsään. Tunnen niitä heikohkosti, mutta kyselin aikoinaan sienipolulla niin monta kertaa purppuravalmuskaksi määrittynyttä lajia, että huono oppimiskykyni alkoi ihan hävettää.

Itse olen sitä mieltä, että kun on oikeassa, on oppinut jotain, mutta kun on väärässä oppii jotain uutta ja uuden oppiminen on mielestäni aina hyödyllisempää. Eli ihan turha pahoitella :smiley:

Joo samaa mieltä Marjan kanssa. Itse yritän mokailla mahdollisimman paljon ettei vaan tule mitään rimaa eteen. Virheistä oppii parhaiten ja jos niitä alkaa välttelemään niin sitten ei enää oikein opi mitään uutta. Varsinkin jossain sienissä ei hommasta tule yhtikäs mitään jos jää juntturaan joidenkin mielipiteidensä kanssa. Elikkä ihan turha pahoitella ettei tiedä jotain niinkin tärkeää juttua kuin Tricholomopsien määrityskaavoja :yum:

1 tykkäys

Kiitos vaan kannustuksesta, usein vaan tuntuu niin epätoivoisen tahmaiselta ja sitten kuitenkin pitää käydä neuvomaan!! Siinä mulla eniten taistoa … :no_mouth: