Tekoäly väitti Cheilosia-suvun kukkakärpäseksi, mutta sitä minä en hyväksy. Mielestäni jo nuo selän tukevat karvat kielivät kärpäsestä. Mutta mikä mahtaa olla laji? Tein paljon töitä, mutta taidan joutua pakon edessä luovuttamaan… Hoksaisikohan Raimo tai kuka muu tahansa, mitä sukua edes pitäisi lähteä syynäämään? Kooltaan tämä oli 5 mm luokkaa, max. 6 mm. Metallinen kiilto oli silmin havaittava, vaikkei toistu kovin hyvin nyt kuvissa. Silmät näyttävät heijastavan samalla tavalla kuin paarmoilla!
Joensuun Kiihtelysvaara 15.8.2026
Calliopum aenaum (Lauxaniidae).
Luotto keinoälyyn näissä määrityshommissa heikkeni entisestään. Tässä hienossa kuvassahan näkyy selvästi siipisuonitus, joka kukkakärpäsillä on aivan erilainen.
1 tykkäys
Raimo, kylläpä tulin iloiseksi, kun sainkin täydellisen määrityksen kerralla
Sehän tuo selvästi on. Laji.fi:ssäkin on hyviä kuvia, kun osaa vain etsiä. Ja tietysti myös sinun Hyönteiskuvastossasi, joka onneksi jäi vielä käyttöömme.

Minä käytän kyllä Googlen Geminiä apunani sillä tavoin, että annan sen tarjota ehdotuksiaan, joita en kuitenkaan koskaan “purematta niele” vaan tutkin tarkkaan, jos minusta tuntuu, että se on oikeilla jäljillä. Joskus onnistuu jopa kerralla. Mutta kuten tässä tapauksessa, väitin oitis vastaan ja sanoin, ettei voi pitää paikkaansa. Tekoälyäkin pitää opettaa.
Se voi olla hyvä renki, mutta ei pidä päästää isännäksi! Todennäköisesti nämä pienet kärpäset ovat sille liian iso vaatimus opittavaksi…
Korjaa vielä se minun tekemä kirjoitusvirhe. Pitää olla aeneum.
1 tykkäys
Minäkin sitä tavasin Laji-sivustolta ja luin oikein, mutta silmät eivät otsikossa huomanneet mitään outoa. Olin kopioinut sen sinun viestistäsi. No, nyt meni oikein. Sinun vastaukseesi en pystynyt sitä korjaamaan, mutta ei kai sillä ole väliä… tai korjaat sen itse, jos tahdot.