Puri varpaaseen niin et tuli ihan kunnon jälki? Pippurinen pieni kaveri? Mikä kaveri mahtaa olla kyseessä?
Tervetuloa Sami LAJI.FI-foorumiin mukaan! En kyllä tiedä mikä ötökkä tuo on, mutta kyllä sen kohta joku tietää?
Tosiaan hiukan huono kuva. Tarttu pihalla crocsien kyytiin ku kävelin. Vaikutti joltain pieneltä kuoriaiselta. Mitään siipiä en jannulla huomannut.
Äkkiseltään tulee mieleen lähinnä Stenodema porukka eli heinäluteet
Niin pakko kai se joku semmonen olla on . Kai ne kaikki puree/pistää jos tuntee olonsa uhatuksi. Kyl siä släpäris varmaan hiukan ahdasta oli .
Ottamatta kantaa tarkempaan määritykseen komppaan Jyriä siinä, että lude on kyseessä. Sitten sinun kokemukseesi, Sami. Muutama päivä sitten kädelläni juoksenteli pienen pieni - noin 2-3 mm - lehvänokkaluteen (Anthocoris nemorum) nymfi. Ei tämä, mutta samanlainen. En pystynyt pelkällä vasemmalla kädelläni ottamaan kuvaa, mutta seurailin sitä katseellani. Sillä ei todellakaan ollut mitään hätää siinä… eikä minullakaan ennen kuin otus yhtäkkiä puraisi ja joutui saman tien hatelikkoon. Aika peto, kun uskalsi näin kookkaaseen “uhriin” iskeä! Käsivarteen jäi samanlainen jälki kuin itikan pistosta. Aiempi vastaava kokemus minulla on sypäkkäluteesta (Blepharidopterus angulatus).
Okei . Kiitos tiedoista . Kaipa ne kaikki luteet sitte tuikkaa imukärsällään ku saa tilaisuuden
Todennäköisesti. Mutta en usko, että ne tarkoituksella purevat ja käyvät kimppuun. Mielestäni ne tällaisella helteellä töpöttelevät imukärsällään kosteutta ihon pinnalta… ja vahinkoja sattuu. Joku saattaa olla hiukan rajumpi toimissaan. Tuo sinun crocsin sisään ahtautunut varmasti tunsi olonsa uhatuksi. Tänä kesänä minullekin sattui crocs -tapaus. Tulin sisään ulkonta ja kengässä oli huomaamattani kimalainen sisällä. Toki se tuikkasi jalkapohjaani hädissään. Se kirveli toden teolla. Vein kimalaisen ulos kuistille “toipumaan”, mutta pian se löytyi kuolleena. Aloin miettiä, pitääkö se paikkansa, kun sanotaan että kimalainen/ampiainen kuolee pistettyään? Vai onko se vain urbaanilegenda? Tietääkö kukaan tarkemmin?
Kesymehiläinen kuolee koska myrkkypistin irtoaa pistettäessä, ampiainen ei, kimalaisista itse asiassa en tiedä
Kiitos tiedosta, Jyri.
Mä kuulin joskus et eiks se säysee karvapallo oo kimalainen? Itse muistan kuulleeni jutun, et ei pistä vaan puree . Tiedä siitä sitte mutta mua ei ainakaan koskaan oo semmonen karvapallo purru/pistänyt. Ampiainen kylläkin ja mehiläinen.
Kyllä tämä minun crocsissani ollut oli juuri tuollainen “karvapallo”, tarkemmin sanottuna kartanokimalainen (Bombus hypnorum), joita oli paljon pihanurmikon apilan kukissa. Se oli vielä elossa, kun vein sen ulos. Tiedä häntä sitten, mihin se kuoli…
Okei no se voi olla, et mulla on ihan väärää tietoa .
Mun nähdäkseni tuo on jokin Nabis -suvun naskalilude,
ja ne voi tosiaan pistää aika kipakasti.
Se tosiaan poltteli ja kirveli niinku ampiaisen pisto. Varpaaseen jäi ihan kunnon jälki.