Pistiäinen auringontähdellä [Andrena denticulata, syysmaamehiläinen]

Auringontähti on alkanut kukkia ja vetää puoleensa monenlaisia hyönteisiä. Mitähän sorttia tämä raitaperäinen mahtoi olla? Kiivaasti se pöllytti heteitä.

Joensuun Kiihtelysvaara 20.7.2019

Alimmassa kuvassa näkyy hyvin ne kolme otsan kohoumaa.

1 Like

Voisiko olla syysmaamehiläinen, mielestäni kovasti muistuttaa pari päivää sitten kysyttyä ja syysmaamehiläiseksi määritettyä.
T:Jyri

Kiitos. Olet oikeassa, Jyri. Siltä tuo todellakin vaikuttaa, kun vertailin kahteen viime päivinä Juhon määrittämään pistiäiseen. Uskallan nimetä tämän - ja korjataan, jos esim. Juho on eri mieltä.

Tarkoitatteko niillä kohoumilla noita kolmea pistesilmää?

Juuri niitä. :roll_eyes: :flushed: Oikeat termit eivät minulla todellakaan ole vielä hallinnassa… Olen kyllä tietoinen, että ne ovat pistesilmiä, mutta kuinka tuo nyt lipsahtikaan noin… Anteeksi Annakaisallekin, kun puhuin “kohoumista”. Vaikka ovathan ne kohollaan otsalta… :wink:

Joo!:smile: Juuri opin teoksesta Lasten eläinkirja - niveljalkaiset ja nilviäiset terminologiaa pistiäisestä: tuntosarvet, kolme pistesilmää päälaella, suuret verkkosilmät, kaksi siipiparia ja piilossa tai esillä oleva pistin. Kirjan havaintokuva on hyvä, näillä pystyy jäsentämään tuommoisen otuksen anatomiaa… :ant::honeybee:

Minä en olisi niitä huomannutkaan ellei Terttu olisi maininnut aiheesta… :relaxed:

Aivan. Yksinkertaisesta ja selkeästä on meidän noviisien parasta aloittaa - ikään katsomatta! :smiley: Kun vain tuo muisti ei pätkisi niin pahasti…

Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa… vai miten se nyt menikään??:face_with_raised_eyebrow::blush:

Kun ensin onnistuisi kuvaamaan, niin sitten voi tutkia yksityiskohtia, selkeästi ja yksinkertaisesti… :orange_heart:

Banaanikärpäselläkin on nätit pistesilmät:

1 Like

No on… näkeekö niillä? Mikä tehtävä tai funktio niillä on tuolle hyönteiselle?

Pistesilmät ovat yksinkertaisia näköelimiä, jotka aistivat lähinnä valon voimakkuutta ja sen vaihteluita.

Mitenhän ne sitten yhdistää verkkosilmien ja pistesilmien informaation?

Banaanikärpäset ja yläasteen biologian tunnit… Siinä sitä nyt ollaan, tietämättömänä :sleeping:

Ei aavistustakaan, mutta epäilen ettei hyönteisillä ole siinä mitään vaikeuksia :joy:

joku lennonjohto varmaan…:smirk:

Wow! Mikä upea kuva, Rane! :open_mouth: Ja minä kun olin iloinen saatuani omalla vaatimattomalla kamerallani parimillisestä banaanikärpäsestä nämä kuvat… :wink:

1 Like

Minulla on banaanikärpäsopinnoista jo 60 vuotta. Ei silloin puhuttu piste- eikä verkkosilmistä vaan ominaisuuksien periytymisestä sukupolvesta toiseen. Tästä ketjusta kehkeytyikin erinomaisen opettavainen. Kiitos kaikille osallistujille! :clap: