Punamusta koppis [Triplax russica, isohelysieniäinen]

Saisinko apua tämän tunnistamiseen? Pituus 5-6 mm, juoksenteli kompostorin kannella.


Joensuun Kiihtelysvaara 6.7.2018

Hei, näyttää samalta kuin Triplax russica, isohelysieniäinen

Muok. myös Triplax rufipes, pulskahelysieniäinen lienee mahdollinen. Eroja en tiedä/osaa määrittää… :confused:

Kiitos sinulle tunnistuksesta! Ei kai tässä ole epäilyksen varaa - hyvin samanlaiselta näyttää kuin netin kuvat.

Moi, laitoin muokkauksena viestiini, että myös Triplax rufipes lienee vaihtoehto…

Kyllä tämä varmaan kuitenkin on Triplax russica, isohelysieniäinen kuten ensin arvailin, tuntosarvien väri on tasaisen tumma T.russicalla ja T.rufipeksellä taas kaksiväriset…

Ymmärsin kyllä, että et ollut varma, mutta halusin itse ottaa riskin. Tuntosarvia minäkin tuijottelin. Vatsapuolesta minulla ei ole tietoa. Vaaleus/tummuus auttaisi erottamaan russican ja rufipeksen toisistaan. Jos jollakulla on vielä eriävää tietoa, niin kaikki on tervetullutta. Kiitos vielä perehtymisestäsi, pos! :slightly_smiling_face:

Minähän tässä väsyneenä mokasin, kun leikkasin ja liimasin vastauksestasi väärän kohdan. Tarkoitin alunperinkin russicaa, minkä nyt lopulta korjasin. Loppu hyvin, kaikki hyvin?

Loppu hyvin, kaikki hyvin - minun puolestani :smiley:. Joku korjannee, jos eri mieltä :slight_smile:

1 tykkäys