Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

Kampa- ja pisamavalmuska? [Tricholoma stans & pessundatum]

määritys

Ruskeat valmuskat voivat olla aika hankalia. Löysin nuo hiekkaisesta ja karusta maastosta samalta alueelta. Ekaa luulen kampavalmuskaksi lakin reunan selkeän kampakuvioinnin ja muuta lakkia vaaleamman sävyn takia. Pisamia en erottanut. Toisen kuvan sienistä taas löytyy niitä pisamia, kampakuvio puuttuu ja lakin sävy on tasainen. Mutta kun sekä pisamia että kampauurteita voi löytyä käsittääkseni usealta lajilta niin varmaksi on paha sanoa. Onko mielipiteitä tästä tapauksesta?

Kyllä se menee noin, miten ajattelet. Ylempi kuva Tricholoma stans, alempi T. pessundatum. Noissa kuvissa ero on selkeä.

T. stansille tyypillistä on myös tuo jykevä pölkkyjalka, pisamavalmuska on aavistuksen ohuempijalkainen. Yleistä on, että kasvavat samalla paikalla. Karu maasto sopii molemmille, mutta ei paikan välttämättä tarvitse olla vähäravinteinen.

Kiitoksia! Nääkin hommat alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan. Rusotäplähän on aika helppo erottaa keltaisen mallon avulla. Savuvalmuskallakin on mielestäni omanlaisensa habitus ja kasvuympäristö pisamaa ja kampaa rehevämpi (tosin vaan yhden oon löytänyt, kuusimetsästä). Suomuvalmuskalla tunnusomaisesti halkeileva lakki. Partavalmuska usein aika pieni, ‘parrakas’ ja suomuinen. Haapavalmuskalla sävyssä taisi olla eroa (vaaleanpunertavaa sävyä mukana tai jotain sinne päin) ja mykorritsa haavan kanssa. Ruskovalmuska on noihin aloituksen sieniin verrattuna muistaakseni pienempi ja lakki säikeisempi, jalan latvassa usein(?) selvärajainen valkea vyöhyke. Tommonen käsitys mulla on. Kahta vikaa en oo vielä löytänyt, mutta ehkä nykyään ne jopa tunnistaa kun tulee vastaan.

Nuo molemmat ovat tyypillisesti isokokoisia sekä jauhonmakuisia. Ne haapavalmuskat, joita olen nähnyt, ovat olleet hieman pienempiä ja se puu onneksi jeesaa tässä. Ruskovalmuskan kohdalla maku on ilmeisesti aika hyvä tuntomerkki:ruskovalmuskan pitäisi olla aika karvas eikä jauhonmakuinen.