Ripukka sammaleella

Ehdin eilen vasta 5:n jälkeen metsään ja löysin muutaman limasienen lisäksi vain vähän. Kun aikaa jäi, sai tällainen helposti havaittava ja luultavasti entuudestaan tuttu kantasienikin tilaisuuden päästä skoopattavaksi. Yleensä löydän ihan riittävästi sellaisiakin lajeja, joista en voi ulkonäöstä päätellä edes sukua lajista puhumattakaan.

Kokoa näillä kellomaisilla sienillä oli jopa 1,5 mm. Itiöt luokaa 7-9x4-5. Ilmeisesti Rimbachia neckerea. Minulla on lajista jo muutama kokoelmanäyte. Löydän ripukoita melko säännönmukaisesti muutaman kerran syksyssä. Tosin kummastustani herättää se, että suvun ainoana lajina ekokatalookissa esitelty R. bryophilakin on luokiteltu puutteellisesti tunnetuksi. Kerään näitä satunnaiseti, koska haluaisin löytää sen kolmennenkin Fungassa mainitun R. arachnoidean. Olisi kiva saada taas yksi suku “loppuunkerätyksi”.

Keräsin eilen toisen kerran Rimbachiaa raidan kuorelta, kun ekalla kerralla en ehtinyt skooppaamaan.
Tutkin nämä äsken ja koska itiöt olivat pyöreämmät, luokkaa 6-8x5-6, päädyin Rimbachia bryophila eli sammalripukka määritykseen. Mallossa oli kristalleja ja olin pitkän ähellyksen jälkeen näkevinäni sinkilänkin.


Näiden katajan kuorelta löytämieni kanssa en lopulta jaksanut kolmen preparaatin jälkeen äheltää määritykseen saakka, Löysin vain muutaman pyöreähkön itiön, enkä löytänyt sinkilöitäkään. Koska eivät kasvaneet sammalilla, niin suku lienee Arrhenia tms. MInulla on vielä kasapäin muutakin tutkittavaa, joten laitoin kuivumaan ja sullon jonnekin kotikokoelmiini ja odottelen löytäväni joskus myöhemmin lisää.

Juu, sukuja riittää näissä. Mutta valkoisia Arrhenioita ei liene olemassa; Arrheniat ovat yleensä tumman harmaanruskeita.