Olin tänään Paltamossa keräämässä näytteitä ja tämä kotelosieni oli pienessä purossa kokonaan veden alla olevalla puulla. Puulajia en maastossa pystynyt määrittämään, mutta siitä on pala tallessa. Arvaukseni on lehtipuu.
Itiöt 21 x 14 µm, tämän enempää en maastopäivän jälkeen jaksanut katsoa. Osaako joku ehdottaa lajia tai sukua tälle? Nämä kun eivät ole minulle tuttua porukkaa.
tarvitaan lisää tietoa mm. itiöihin kokohajontaa sekä askusten ja karvojen koko ja mielellään myös mikroskooppikuva karvoistakin. Scutellinialtahan tuo ensisilmäyksellä vaikuttaa. Näissä akvaattisissa voisi jopa olla jotain S. crinitaa tai S. scutellataa mielenkiintoisempaakin, vaikka tuo itiökoko on niidenkin haarukassa.
Karvakkaista olisi aina hyvä esitellä mikrokuva karvoista, sillä se yleensä helpottaa suvun määrittämisessä. Ei se aina silti helppoa ole. Esim. lasikarvakat pitää vielä testata KOH:lla.
Löysinkin hyvän kaavan netistä, mutta näyttää olevan vaikea porukka ja kun ei ole kokemusta näistä, niin on vielä vaikeampaa.
Askukset 190-235 x 11-20 µm
Itiökoko 19-21 x 11-14 µm ja tässä kuva CB:ssä pintakuvioinnista. Tarkentuu vain keskiosaan itiötä.
Karvat kuvattuna KOH:ssa. Koska ovat pitkiä, en saanut mahtumaan yhteen kuvaan, kamera alkoi sekoilla liiasta valosta. Kuvat tyveltä ja kärjestä. Mittaa noin 950, mutta eivät olleet ihan kokonaisia. Tyvestä puuttui vielä vähän. Tyven leveys 30-35 µm.
Minulla on luultavasti mahdollisuus saada tämä sekvensoitavaksi. Itse en varmaan pääse lajiin asti luotettavasti. Mutta auttaako nämä tiedot yhtään lajin määrittämiseksi?
karvan tyvi on juurehtiva kuten Scutellinia scutellatalla. Kun ei kaikkea tiedä, voi olla toiveikas Mutta tällä kertaa: vanitas vanitatum et omnia vanitas.
Kannattaneeko sekvenssoida…
S. crinita on Benat Jeannerotin mukaan (tapasin muistaakseni Mellessä 2009) vielä yleisempi puualustoilla ja mikäli nyt oikein muistan jo ulkoisesti karvoistaan tunnistettavissa, sillä sen reunakarvoissa on joukossa lyhyempiä, oliko jopa joka toinen on lyhyempi tms. Olen kirjannut sen jonnekin, mutta aikaa on kulunut. Missä lie…
Ei varmaan kannata sekvensoida. Olin toiveikas, kun oli uppopuu. Minulla on joltain toiselta päivältä keräys varmaan samaa suurelta haapamaapuulta. Kunhan se näyte tulee eteen, niin vertaan siihen.
Tämä oli taas hyvää oppia, suuret kiitokset.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.