Mikä ripsimaljakas [Scutellinia sp]

Sammaleiselta tihkulähdepinnalta pienen lahon puutikun päältä löytyi tällainen ripsimaljakas. Onko se Scutellinia scutellata, Scutellinia crinita vai joku muu. Meneekö mikroskooppihommaksi?

Jos kypsällä itiöemällä karvojen pituus menee reilusti yli millin, sitten voi olla crinita tai scutellata. Jos ovat lyhyemmät jotain muuta. Ei toivoakaan, että saisi nimeä ilman mikroskopointia - vaikeaa se on skoopinkin kanssa.

Kiitos Stefan, näin vähän arvelinkin. Pisimmät karvat noissa kuvissa ovat yli millin, mutta lyhimmät ei. Joku Scutellinia kuitenkin.

Yli milli - sitten on vain 13 lajia mistä valta.

Benat Jeannerot selitti minulle aikoinaan, että muistaakseni S. crinitan tunnistaa siitä, että sillä suurinpiirtein joka toinen reunakarva on lyhyt ja joka toinen pitkä ja että S. crinita on yleisin Scutellinia laji puualustalla ja usein määritetty S.scutellataksi. Hän kertoi myös, että ei ainakaan sillä hetkellä ollut kiinnostunut ottamaan vastaan puulla kasvavia Scutellinia-näytteitä, kun ne yleensä osoittautuivat jommaksi kummaksi näistä kahdesta lajista…

Kuvistasi saa vaikutelman, että reunakarvoissa on sekä lyhyitä, että pitkiä…

Kiitos vinkistä Marja. Googletin hakusanoilla Benat Jeannerot ja Scutellinia. Löytyi esimerkiksi hänen ja englantilaisen Chrisin välinen keskustelu. Siinä keskustellaan reunakarvoista ja itiöistä. Jeannerot mainitsee, että Scutellinia scutellata on ongelmalaji. Sen alla saattaa DNA-tutkimusten mukaan olla 2-3 lajia, S. cristata ja S. pilatii. Tuo keskustelu on noin 10 vuoden takaa. Uutta tietoa on varrmasti sen jälkeen tullut.
Latasin vielä kolme uutta kuvaa. Ehkä reunakarvoista ei voi hirveästi päätellä, mutta hyviä arvauksia otetaan vastaan. Olen tyytyväinen, kun löysin ripsellisen maljakkaan.

Kävin vielä tarkastamassa Scutellinia-paikan. Löysin noin 20 itiöemää, joiden läpimitta vaihteli välillä 2 - 8 mm. Lähes kaikki olivat lahopuulla, mutta yhdellä kuusenkävyllä niitä kasvoi myös. Reunaripsistä puolet ovat pitkiä ja toinen puoli lyhyitä.

Se joka toinen pitkä karva, joka toinen lyhyt on varmaan hyvä peukalosääntö mutta ei se riittävä ole varmaan määritykseen. Minäkin olen lopettanut pitkäkarvaisten katsomisen ainakin kun ne kasvaa puulla tai kävyillä ellei ole mikään muu poikkeava tuntomerkki.

Ei ole julkaistu mitään uutta scutellatan ympäriltä. Jeannerotin kaava on sentään saatu englanniksi mutta se on rakennettu eri logiikalla kuin useimmat muut kaavat. Ykkösvaihtoehdossa on joitakin piirteitä - jos matchaa ota se, jos ei katso kakkosvaihtoehto, jossa puhutaan jostain ihan muusta. Normaalissa kaavassa voi verrata samoja ominaisuuksia molemmissa vaihtoehdoissa, esim. Q > 1,8 vs. Q < 1,75 mutta hänen kaavassa voisi olla Q > 1,8 vs. karvojen pituus > 800 µm. En pidä.

Sitten perun sanani: ei Scutelliniat vaikeita ole. Ne ovat pirullisen vaikeita. Viime yönä vietin monta tuntia erään kanssa, joka ei aluksi näyttänyt sopivan mihinkään. Scutellinioilla on paljon tuntomerkkejä mutta kaikki eivät ole juuri koskaan läsnä yhtä aikaa, aina jotakin on vinksallaan.

Eilinen sieni oli lyhytkarvainen, ei yhtäkään reunakarvaa yli 450 µm. Ensimmäisessä itiöemässä oli vain sellaisia karvoja, joilla oli yksi yksinkertainen juuri, vain yksi kaksihaarainen juuri. Toisessa itiöemässä oli enemmän kerran haarautuneita juuria muttei yhtäkään kolmihaaraista juurta. Itiöiden pintakuvio oli erillisistä pyöreistä tai kulmikkaista nystyistä, joiden läpimitta < 1,2 µm. Sellaista sientä ei näytä olevan.

Nyt kun olen käynyt läpi kaikkia kaavoja ja punninnut eri vaihtoehtoja olen päätynyt siihen, että sieni on lyhytkarvainen ja vähäjuurinen S. subhirtella, jolla pitäisi olla karvoja 650 µm asti ja 2-3 -haaraisia juuria. Ykkösvaihtoehto olisi ollut S. superba, jossa pintakuviointi on hieman erilainen ja epispori irtoaa CB:ssä. Paitsi että ei se ihan aina irtoa.

Tai sitten se on jokin niistä n. 50 haarasta, joita löytyy parhaasta julkaistusta ITS-phylogrammista, jossa vain osalla on varma tyyppin perustuva nimi.

On-line määritysväline löytyy tästä:
https://myfg.org.uk/tombiovis/tombiovis-1.10.0/identikit/scutellinia.html

1 tykkäys

Kiitos Stefan! Enpä arvannut, että Scutellinia kysymykseni poikisi näin erinomaisen vastauksen linkkeineen. Olen miettinyt kameran ja mikroskoopin hankkimista. Kamera olisi ehkä ok, mutta mikroskoopin taidan skipata tällä kertaa. Menisi minulla yöunet vähiin :slightly_smiling_face:. Liian vaikeita olisivat Scutelliniat minulle.

1 tykkäys