Sieni vai jäkälä?

Kasvoi lahoavalla koivulla Helsingin Meilahdessa 29.09.2016. Itiöemien korkeus ehkä sentin luokkaa. Arvelin tuota joksikin parvikkaaksi, mutta ei oikein sovi Suomen jäkälät -oppaassa mainittuihin lajeihin. Toinen mahdollisuus olisi joku nuijakas?

1 tykkäys

Yhtäkkiseltään tulee mieleen nuori haarasarvisieni, mutta mahdollisesti se on jokin muu!

Kiitos Kari, tosiaan nyt kun tuon haarasarvisienen mainitsit tuntuu se ihan mahdolliselta. Laji on kyllä tuttu ja olen vanhempia itiöemiä kuvannutkin sammaloituneilta kannoilta.

Hei,

en nyt oikein lämpene haarasarvisienelle, jota olen löytänyt omalta pihaltanikin. Puilla etelämpänä kasvaa joku tämäntyyppinen nuijakas, jota en ole koskaan itse löytänyt ja jonka nimeä en nyt millään saa mieleeni. Odotellaan nyt vähän, ehkä joku näitä tunteva pistäytyy foorumilla tai ihme tapahtuu ja muistan lajin nimen :wink:

Tämä oli kiinnostavan näköinen sienirivi. Laitoin kuvastasi kyselyä muille sienituntijoille. Kyseessä olisi jauhenuija (Phleogena faginea), ja sen nuoria itiöemiä.

Kiitos Tapio, tuo olikin minulle täysin tuntematon sieni ja näkyy olevan
nettiselailun perusteella muutenkin aika vähän tietoa tarjolla.

Henri

Sienilehden numerossa 2/2015 on lajista kansikuva ja tietoa Seppo Huhtisen ja Ari Karhilahden jutussa “Sieniviä eläimiä etsimässä…”

Mietin voisko tuo kuitenkaan olla jauhenuija. Hiukan erinäköisiltä nuo vaikuttavat… ymmärtääkseni jauhenuijassa on hyvin ohut jalka ja selvä pyöreä “lakkimainen” osa. Nuo ovat aika tasapaksuja. Pari jauhenuijaksi ymmärtääkseni määritettyä omaa kuvaani löytyy täältä laji.fi:n kannasta.

Kasvuaikahan ja ekologia sinänsä sopisi. Mutta voisko tällaisia olla joku muukin?

Kiitos Mikko, täytynee käydä ensi syksynä tarkistamassa paikka. Kiinnitin myös huomiota siihen että nämä kuvaamani oliot olivat kaikki “samanikäisiä” eli yhtään vanhaa jauhenuijaa muistuttavaa ei tuossa koivussa ollut. Nämä kasvoivat siis riveissä koivun tuohen repeämissaumoissa. Katsoin muutkin kuvani tästä ja tosiaan olivat kaikki tällaisia samanoloisia tasapaksuja vailla sitä pallukkaa varren päässä.

Mielestäni näin tämän lajin viime syksynä lokakuussa myös toisessa paikassa eli Vanhankaupunginlahden Keinumäen tervalepikossa. Jätin tuon kuvaamatta kun tuumasin että olin sen jo Meilahdessa kuvannut, eli maastossa ajattelin että kyseessä on sama laji, mutta mitään dokumenttia siitä ei ole ja olen tietysti voinut erehtyäkin. K.o. paikassa laji kasvoi samanoloisissa pystyriveissä hyvävoimaisen tervalepän rungolla noin 1,5 metrin korkeudella.

Löysin myös Helsingin Tamminiemestä viime syksynä tätä pallukkasientä ja kaivoin kuvat mappi Ööstä jonne ne olivat unhoittuneet. Eli siis tätä jauhenuijaa, jos tuo nyt jauhenuija on eikä mikään limasieni. Kuvassa kaikilla yksilöillä on tuo ohut varsi + iso pallukka siitä riippumatta ovatko pikkuruisia vai isompia. Mutta saattaahan tuo muuttaa muotoaan tasapaksusta pallukkamuotoon varttuessaan.

Ainakin tuo viimeinen sopii mielestäni jauhenuijaksi.