Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Sienitilanne tällä hetkellä?

Kiinnostaisi millainen on tällä hetkellä sienitilanne etenkin ruokasienten osalta – varsinkin Uusimaalla.

Omissa vakiometsissä Porvoossa tuntuu sato olevan ihmeen huono, vaikka vettä on tullut kiitettävästi jo pidemmän aikaa. Monessa paikkaa ilmeisesti tulee mm. hienoa herkkutattisatoa, mutta täällä vaan jotain satunnaista. Kantarelleja näin kesällä ennen helleaaltoa muutama alkua ja nyt syksymmällä on tullut vastaan tasan yksi itiöemä. Sato on tähän mennessä ollut huonompi kuin koskaan aiemmin muutaman sienestysvuoteni aikana. Mesisieniä sentään näkyy nousevan ihan hyvin, mutta niitä ei oikein tule poimittua. Ja koivunkantosieniä kanssa ihan OK määrä on näkynyt.

Täällä länsipuolella (Espoo, Kirkkonummi, Siuntio) ruokasienet ovat alkaneet nousta vasta oikeastaan viikon sisään. N. 15.8 löytyi lähinnä herkkutattia, mutta vasta viikko sitten alkoi nousta enemmän haperoita. Pantterikärpässieniä alkoi samoin nousemaan paljon viime viikonloppuna. Ja pohjanmesisienet alkoivat rynnistää viime viikonloppuna. Herkkutatti oli kyllä viikonloppuna 21.-22.8. selvästi satoisin hyvä ruokasieni (jos siis mesisieniä ei tähän kategoriaan lasketa).

Siellä itäpuolella taisi olla kyllä kaikkein kuivinta, ainakin “Maankosteuden vajaus”-kartan mukaan.

1 Like

Valtava ero pääkaupunkiseudun ja Pieksämäen seudun välillä. Olin viime viikon to/pe Savossa ja paikoin oli hurjasti sieniä, kuten herkkutatteja ja mesisieniä oli myös todella paljon. Jätesäkillä olisi voinut kerätä. Sitten taas parikyt kilsaa ja tyhjää eli Savossakin ilmeisen suuria paikallisia eroja.

Pääkaupunkiseudella käynyt tässä viime päivinä muutamassa lähikohteessa tutulla kotireviirillä ja esim Haltialan arboretum toissa päivänä oli aivan tyhjä ja viereisen Tammiston alueella oli käytännössä vain (runsaasti kylläkin) suoraan puulla taikka puukarikkeella kasvavia sieniä. Poikkeuksena jättimalikka jota näkyy vähän joka paikassa ja jonnin verran myös kaukotattia löytyy.

Yksi juttu mitä olen vähän ihmetellyt on limasienten vähyys. Nukkasen lisäksi tosi vähän löytyy limasieniä. Olen niitä kuitenkin etsinyt projektiluonteisesti ja vettähän on tullut varmasti riittävästi viime viikkoina.

Tuo maankosteuden vajaus -kartta olikin ihan uusi juttu, sitä täytyykin alkaa heti tutkiskelemaan.

1 Like

Täällä Varsinais-Suomessa on aivan mieletön sienisyksy aluillaan, en ole moista nähnyt. Kuusistossa sienikori täyttyy kun käväisee metsän puolella. Herkkutattia kasvaa kilokaupalla, voi ja samettitattia myös todella runsaana, punikkitatteja myös mutta jää poimimatta kun kilpailu kovaa. Myös haperoa on huomattavat määrät, ja lampaankääpää ja ukonsientä myös kasvaa eri lailla mihin tottunut. Koko viime syksyn riitti kotikonstit sienien kuivaukseen mutta nyt piti tilata sienikuivuri kun muuten tästä voluumista ei selviä millään.

Veli tampereella lähettelee kuvia vastaavista saaliista, ämpärit täynnä herkkutatteja (tosin pitää mennä vähän kauemmas kaupungista että löytää hyvää metsää).

Täällä jäi kanttarellit alkukaudesta puuttumaan ja nyt niitä vasta alkaa kasvaa, mutta 20km pohjoiseen taisi olla paikallisesti paremmin sateita (täällä oli noin 2kk ihan sateetonta ennenkuin 3 viikkoa sitten alkoi sataa päivittäin, ruokasieniä ei siis ollut kirjaimellisesti lainkaan metsissä kuin vasta reilu viikko sitten) ja siellä on todella runsaasti myös sitä.

En ole edes ehtinyt tarkastamaan vielä useimpia viime syksyn vakkaripaikkoja kun nyt lähimetsästä josta viime syksynä taisin löytää ehkä 2 herkkutattia kannan sieniä koreittain kotiin.

Dokumentoin tuota itse asiassa itselleni referenssinä kun oli niin harvinainen tilanne että sienet puuttui täysin, ja kiinnosti että miten pian niitä alkaisi ilmestyä sen jälkeen kun kunnon sateet alkoi. Ehkä joku muukin saa tästä jotain iloa irti:

9 pv sateen jälkeen (7. elokuuta): kalvashaprakas
11 pv: rusokkaat (Kuusilahorusokas, koivulahorusokas, peuranlahorusokas ym.), suonihiippo, jauhosieni, suippomalikka, koivuvinokas
12 pv: eka hapero (karvashapero), lisää suippomalikkaa
13 pv: viinihapero, jänönmustesieniä
14 pv: koivunkantosieni, paljon lisää pikkusieniä
16pv: jauhosienet, nurmimaamuna
17pv: peltoherkkusieniä, jauhosientä, paljon nuorta voitattia, punikkitattia, ruskomalikka, haperoita
18pv, akansieni
19pv, herkkutatti, paljon haperoita, lehmäntatti, porraslimaseittikki
20pv, lehmäntatteja, tosi paljon haperoita, käpyorakas
21pv: herkkutatteja tosi paljon, haperoita tosi paljon, rouskut ilmestyneet, siroherkkusieni, ukonsieni, villaukonsieni, limanuljaskoja ja jauhosientä tosi paljon
24pv: lampaankääpä, vuohenkääpä

1 Like

Eipä ole Helsingissä Vantaanjoen varren lehdoissa ja sekametsissäkään ruokasieniä, muitakin "makro"sieniä on todella vähän. Tasan yhden herkkutatin olen nähnyt, ainuttakaan kantarellia en koko vuonna, vaikka maastopäiviä on satakunta. Pari harmaatorvisienen alkua sentään näin pari päivää sitten.

Sen sijaan tämä on ollut erinomainen ruostevuosi ja olen luultavasti tuplannut niiden suhteen aikaisemmat lajihavaintoni. Samoin erilaisia sienenriesoja (Hypomyces) on nyt alkanut ilmestyä.

Limasienistä sama havainto Henrin kanssa, eli niitä ei nukkasen (jota on kyllä paljon) lisäksi juurikaan ole. Niiden lisäksi olen nähnyt vain kutusen ja sitäkin vain yhdellä maapuulla.

1 Like

Uudellamaalla, etenkin Nurmijärvi-Vihti-Hyvinkää - alueella sienet ovat loistaneet poissaolollaan koko kesän. Pari viikkoa sitten alkoi näkymään ensimmäisiä syömäsieniä, jokunen hapero ja punikkitatti. Valkoinen kärpässieni oli näkyvin ja runsaslukuisin. Yhdellä suopläntillä oli runsaasti suokieliä. Toissapäivänä kävin lähteikköisellä kosteikkovahveropaikalla ja niitä oli hyvin runsaasti. Ei mitään eroa viime syksyyn, ehkä jopa enemmänkin. Yksittäisiä karvarouskuja ja rusko-orakkaita. Muu metsä oli hyvin paljaan oloinen, mutta en ehtinyt vielä tarkemmin katsella…

Limasienistä on näkynyt kesän aikana lähinnä vain nukkasia ja limakkoja vain suon laidalla, jotka sade ehti huuhtelemaan.

Saarijärvellä ensimmäiset herkkutatit ilmestyivät kaksi viikkoa sitten ja viime viikolla niitä oli jo ennätyspaljon. Myös muita tatteja. Punikkitatteja kuitenkin vain vähän. Muut sienet runsastuivat kahden viikon aikana ja lajikirjo alkoi näyttämään jo poikkeuksellisen runsaaltakin nyt alkuviikosta. Tatteja lukuunottamatta perinteisempiä syömäsieniä kuitenkin määrällisesti vähän. Valkoisten kärpässienien sijaan punaisia löytyi sitten paikoin hyvin runsaasti.

Limasienistä näkyi ainakin tulitakkusta, nuorasia ja paransylkeä.

1 Like

Laitan vielä tähän linkin siihen “Maankosteuden vajaus”-karttaan, jonka olen ainakin itse kokenut hyvin hyödylliseksi.

http://wwwi2.ymparisto.fi/i2/90/amvx2/tanaan_fi.html

1 Like