Sini-/punavuokoista

Nyt vuokkojen kukkiessa olen jälleen kerran mietiskellyt tuota sinivuokon punaista värimuunnosta. Kotini lähimetsässä tuo punainen värimuoto ei ole mitenkään yksittäinen harvinaisuus, vaan pikemminkin päinvastoin. Tällainen on tilanne ollut jo monen vuosikymmenen ajan.
Onko tämä punainen värimuoto geenimutaation tulos vai mikä merkitys on ehkä maaperän pH-eroilla, kuten joissai teksteissä esitetään? Kuinkahan pysyvä tällainen muutos on, vai onko lajilla paineita palata siniseen värimuotoon? Minusta nämä asiat jäävät epäselviksi eri teksteissä. Olen myös miettinyt tätä punaisen värimuodon esiintymisen laajuutta. Löytyyköhön sitä koko sinivuokon esiintymisalueelta? Tällaisia kysymyksiä tällä kertaa mielessä vuokkojen kukintaa katsellessa.

Oheiset sini-/punavuokkokuvat olen kuvannut Vihdissä 23.04.2018

1 tykkäys

Mun sinivuokkopaikassa kasvaa eniten tuota tavallista sinistä, sitten jonkin verran punaista ja vähän valkoista muunnosta. Määrät aika vakiot näin karkeasti arvioiden joka vuosi.

1 tykkäys


Joensuun Kiihtelysvaara 29.4.2016

Minulla oli näin punaisia vuokkoja usean vuoden ajan, mutta ne alkoivat taantua ja lopulta viime keväänä ei tullut enää yhtään kukkaa. Toin niitä aikoinaan sisareni kotipihan maastosta Hollolasta. Viime viikolla siellä vieraillessani huomasin, että sinivuokkoja oli huomattavasti enemmän ja vain muutama punavuokko. Olisikohan tuo punainen värimuoto jotenkin heikompaa laatua? Kiinnostava kysymys. Minulla on laajalle levinnyt sinivuokkokanta takametsikössä. Ne ovat sinne itsestään levinneet 35 vuoden aikana. Toin ensimmäiset silloin Parikkalasta. Niiden joukossa ei ole koskaan ollut punaisia tai valkoisia värimuotoja. Tällä hetkellä meillä Pohjois-Karjalassa on vielä reilusti lunta maassa. Pälvipaikoissa sinivuokot alkavat olla nupuillaan.

1 tykkäys

Minulla taas omalla tontilla sininen ja punainen “värimuunnos” pärjaää hyvin ja molemmat leviää toisistaan piittaamatta vuosi vuodelta laajemmille alueille pihaa. Valkoisella värimunnoksella on yksi vakipaikka ja sitä satunnaisesti näkee muuallakin, mutta jostain syystä ne eivät pärjää. Ovat jotenkin heikkoja yksilöitä…?

1 tykkäys

Kiitokset Rane, Terttu ja Eero mielenkiintoisesta vuokkokatsauksesta omilta kotikulmiltanne! Tertun punavuokkokuvassa tuo punainen väri oli todellakin upean punainen. Kukkimisen edetessähän nuo värit valitettavasti haalistuvat.
Noista punaisista värimuodoista minulla on sellainen karkea mututunne, että ne ovat monesti hieman vaatimattomamman näköisiä kasvultaan ja kukinnaltaan verrattuna normaaliin sinivuokkoon. Onko todella näin, en ole varma.
Nuo mainitsemanne valkokukkaiset sinivuokot ovat täällä meikäläisen kotinurkilla todella harvinaisia. Keväisillä luontoretkilläni olen vuosien mittaan nähnyt vain yhden ainoan valkokukkaisen sinivuokon.

Minä huomasin tänään kaksi erillistä valkoista sinivuokkoa - ensimmäistä kertaa pihapiirissäni. Toivottavasti ne lisääntyvät. Aion seurata niitä… Kyse ei ole haalistumisesta, sillä ne aukesivat nupusta vasta nyt.

Meilläpäin on sinisiä ja valkoisia sinivuokkoja sekä kerrottuja sinivuokkoja. Mitenkähän yleisiä nämä kerrotut ovat?

1 tykkäys

Tässä vielä vuos sitte kuvaamani sinivuokkovariaatio.

2 tykkäystä

Tästähän tuleekin mainio ketju ilmentämään sinivuokon monimuotoisuutta. Hienoja nuo sinunkin variaatiokuvat kerrotuista sinivuokon kukista!
Tertulle sanoisin, että sopivasti ne ilmestyivät sinunkin pihalle nuo valkoiset muunnokset. Mielenkiintoista vaikkapa tulevina vuosina kuulla, miten menestyvät pihapiiirissäsi.
Itse kerroin, vain kerran omilla luontopoluilani täällä Vihdissä nähneeni valkoisen muunnoksen. Kuinka ollakaan, niin vappua naapurien luona juhliessa kävi ilmi, että heidänkin pihallaan oli jo vuosikausia viihtynyt pari valkoista sinivuokkoa. Vaimoni olikin ottanut yhdestä kännykällään huonohkon kuvan (sitä se vappu teettää!), joka ohessa. Tämän pihan valkoisten kukkayksilöiden erikoisuus oli mielestäni se, että kukan terälehdet tekivät varsin ohuen, pitkän ja toisistaan erillään olevan vaikutelman normaaleihin sinivuokon kukkiin verrattuna.

Minustakin tämä on ollut mielenkiintoista keskustelua. Hienoja nuo Erkin kerrotut kukat! Kaikkea Luonto voikin saada aikaan! Minulla oli tänään ilon päivä: vuoden poissaolon jälkeen uusi sukupolvi kirkkaan punaisia sinivuokkoja oli ilmestynyt kukkapenkkiini. Nämä hennot olivat ensimmäisinä aamulla auki aurinkoa ottamassa. Suurempi rypäs siinä lähellä, mutta vielä nupuillaan.


Joensuun Kiihtelysvaara 9.5.2018

Käväisin eilen katselemassa valkoisia sinivuokkoja metsässä. Naapurin metsässä on todella varma paikka. Olin hiukan huolestunut koska siellä oli möyritty metsäkoneilla. Huoli osoittautui osittain turhaksi sillä kukat näyttävät työntyvän maahan jääneiden kuusenoksien seasta ( kuva1). Lisäksi löysin todella vahvan näköisen yksilön jonka kukkien keskellä on havaittavissa häivähdys sinistä (kuva2). Olkoon nimenä vaikka sinisilmävalkoinensinivuokko. Täällä meilläpäin Parikkalassa sinivuokkoja on todella paljon varsinkin lehtomaisissa metsissä. Monet lehdot istutettiin 70-luvulla kuuselle. Onneksi sinivuokko näkyy pärjäävän myös kuusimetsässä.Toivottavasti loput lehdot säilyvät jälkipolville onhan Parikkala Laatokan-Karjalan lehtovyöhykettä.

1 tykkäys

Täälläpäin ei ole punakukkaisia sinivuokkoja, mutta muutama vaaleanpunaisena kukkiva, paljon valkoisia ja lähes valkoisia kukkia. Rinnakkain kasvaa kaikki värimuunnokset valkoisesta tummaan siniviolettiin.

Epätavallista on ei-perussiniviolettina kukkivien kirjavat lehdet, jotka tuovat mieleen Euroopassa kasvavan sinivuokon, jota käytetty puutarhavuokkojen risteytyksessä. Lehtien kirjavuus näkyy myös syksyllä, ei vain keväällä.

1 tykkäys

Eteläisimmän Suomen sinivuokkokausi alkaa olla parhaimmillaan: olen kummastellut nyt pari kevättä kaksivärisiä valko-sinisiä ja kolmivärisiä pinkki-valko-sinisiä kukintoja, tällä kertaa ei ole kyse kovan yöpakkasen viotuksesta kuten arvelin 2020:

Viruksen aiheuttama vai “aito” poikkeustapaus?

1 tykkäys