Värikäs tattilaji, rehevässä lehdossa

Eilen löytyi Rautalammilta PS erikoisen näköinen tattilaji. Kasvoi rehevässä rantalehdossa, kasvillisuuden peitossa, Oli melko vaikeasti havaittavissa maastosta. Löysin kuitenkin noin parikymmmentä itiöemää. Lakkien koko vaihteli 2 - 6 cm. Korkeus 5-6 cm. Tuoreväritys nuorilla yksilöillä oli kirkkaamman punainen. Alta pillipinnan väri oli vaalean kermanvärinen (nuorilla) ja vanhemmilla tumman vihertävänkeltainen. Jalka halkaistuna oli aluksi sininen ja muuttui pian sinivihreäksi. Kosketeltaessa laji sinistyi ja mustui myös muualta.

Enpä osaa kommentoida kuin näin sienestäjänä ja habituksen pohjalta. Itsekin olen löytänyt kuluvana syksynä muutamia tällaisia. Muutama löytyi rehevästä lehdosta ja yksi löytyi puiston reunalta jalopuumetsiköstä. Jos annat luvan voisin postata ketjuusi kuvan vastaavasta löydöstäni. Itse olen katsellut näitä Xerocomus suvun tatteja. Niitä ei ole kovin montaa listattu laji.fissä ja kuvan sienesi tuntomerkit sopivat mielestäni aika hyvin punatattiin. Omissakin “punatatti” löydöissäni on ollut myös tuollaiset kulmikkaat pillit ja tämä mainitaan punatatin tuntomerkkinä. Sinun tatissasi on kyllä tuo jalka punainen ylös saakka kun minulla oli yläosa keltainen.

Kiinnostavaa kuulla mitä asiantuntijat tatistasi sanovat, harmi ettei ole kuvaa halkaistusta sienestä eikä sinistymisestä.

Kiitos Henri!

Sopii erittäin hyvin!

Kannattaa kuitenkin katsoa tuota eilen aloittamaani tattiketjua. Sienihommeleissa määritykset on usein hankalia.

1 tykkäys

Samanlainen kirkasvärinen tatti löytyi torstaina 13.9. Rantasalmelta Etelä-Savosta. Itiöemä oli yksinäinen ja jo aika iäkäs. Löytöpaikka on entistä peltoa, jolla kasvaa istutuskoivua ja erilaisia pajuja, rajoittuu lehtoon eli on tosi rehevä. Luulin sientä ensin purppuravalmuskaksi ja nyppäisin huolettomasti irti, jolloin jalan tyviosa katkesi enkä onnistunut löytämään sitä. Kuvia liitteenä, ja oudokki - siis ehkä se punatatti? - on nyt halkaistuna kuivurissa.

Netin surfauksessa löytyi tälläinenkin linkki kuvaan