Sukelteleva pariskunta [Melolontha hippocastani kesäturilas]

Kahdessa eri sadevesitynnyrissä uiskentelivat. Miten lie niihin joutuneet? Hellettä on ollut ja sadetta odoteltu. Tynnyreiden pohjalla vain vaaksan verran vettä. Jännästi kahta eri väriä, vaikka laji on varmaankin sama. Naaras ja koiras? Peitinsiipien pinta lyhyen, jäykän karvan peitossa. Isompi punavärinen 35 mm ja pienempi mustakuvioinen 25 mm. Pienempi oitis kiinnostui isommasta, kun yhteen pääsivät, mutta tuli torjutuksi…
Löytyisikö teidän joukostanne tietäjää taas minulle avuksi?


Joensuun Kiihtelysvaara 17.5.2018

Amphimallon solstitiale

Minä ehdottaisin lajiksi kesäturilasta (Melolontha hippocastani).

Pentti ja Harri, isot kiitokset teille! Turilaita ehdotitte kumpikin - juhannus tai kesä - mutta katseltuani molempia vaihtoehtoja kallistun Harrin ehdottamaan kesäturilaaseen. Ehkä minä yliarvioin tuon naaraan koon, koska parikymmentä milliä tuntuisi sopivalta koolta. Näillä on kuivin nahoin ollessa upeat tuntosarven päät. Minun kuvattavillani ne oli viikattu siististi nippuun, koska olivat märkiä.

Tiesin että on toinenkin turilas koska niistä oli keskusteluja H-foorumilla. Kannattaa etsiä se toinenkin “turilas” koska siitä on havaintoja itä- ja etelä suomesta, täällä sitä ei ole tullut vastaan.
Pentti.

Laitan vielä “vaihtarina” pari kuvaa omasta otoksestani melko tarkalleen vuoden takaa (22.05.2017). Koska kyseessä on ko. lajin “kuivaversio”, niin turilaan pörrökarvaisuus ja tuntosarvien liuskat näkyvät hyvin. Kyseessä on koiras, koska tuntosarven liuskoja on 7, naaraalla niitä olisi vain 6.

Kiitos kuvista. Komeat on tuntosarvien liuskat! Luin tuon lukumääräasian myös netistä. Kiinnostuin siitä toisesta vaihtoehdosta eli Melolontha melolontha saksanturilas. Se on melkein samanlainen, mutta yhdeksi eroksi sanotaan peitinsiipien reunan väri: kesäturilaalla se on musta kuten näillä meidän yksilöillä. Saksanturilaan peräpää on myös pitempi. Lajitietokeskuksessa on vain 3 havaintoa saksanturilaasta, mutta kesäturilaasta 247. Juhannusturilas (Amphimallon solstitiale) esiintyy nimensä mukaisesti vasta myöhemmin, juhannuksen eli kesäpäivänseisauksen aikaan. Se on myös alle 20 mm kokoinen. Minun yksilöni olivat 25 mm kokoluokkaa. Näillä perusteilla pitäydyn nimivalinnassani, kunnes joku perustelee paremmin. :slightly_smiling_face:

Päättelit aivan oikein. :slight_smile: Ja laji on tosiaan kesäturilas (Melolontha hippocastani)

Itse asiassa saksanturilasta ei ole havaittu varmistetusti vielä Suomesta. En pidä yhtäkään Lajitietokeskukseen ilmoitetusta 3 havainnosta luotettavana, sillä niissä ei tuoda millään esiin lajin määritysperusteita. Itse aisassa vain yhdestä on kuva, mutta siitäkin selviää, että kyse on kesäturilaasta. Havainnot voivat siis olla teoriassa oikeita, mutta maalle ja alueelle uudet havainnot tulee dokumentoida paremmin, jotta ne sellaisiksi voidaan hyväksyä. Pitääpä käydä annotoimassa. :slight_smile:

1 tykkäys