Hei!
Kesän hienoin bongaus tänään. Oletettavasti suohopeatäplä Boloria aquilonaris.
Laitan useamman kuvan kun on 1. havainto minulle kautta aikain.
Linnaistensuon luonnonsuojelualue,
Lahti 5.7.2022
Hei!
Kesän hienoin bongaus tänään. Oletettavasti suohopeatäplä Boloria aquilonaris.
Laitan useamman kuvan kun on 1. havainto minulle kautta aikain.
Linnaistensuon luonnonsuojelualue,
Lahti 5.7.2022
Olen kuvannut 2-3 kertaa suohopeatäplää, ja tämä ei mielestäni ole ainakaan samanlainen. Mielestäni suohopetäplä muistuttaa pursu- ja niittyhopeatäplää, mutta se punaruskea väri on haaleampaa ja mustat kuviot ovat terävämmin erottumassa siiven muusta väristä. Voin olla väärässäkin mutta tämä ei mielestäni nätä suohopeatäplältä! Mitä mieltä asiantuntijat?!
Annakaisan kuvissa ilmiselvä suohopeatäplä (Boloria aquilonaris), ei kahta kysymysta!
Minä olen kuvannut aina ylhäältä päin perhosen ollessa siivet levitettyinä,
jolloin kyllä tuntisin. Nämä kuvat ovat vähän eri kulmasta otettuja.Siis
varmaan nämä ovat todella suohopeatäpliä. Täällä nämä eivät ole
kovin harvinaisia. Olen tavannut ainakin 2-3 paikassa. Aika pehmeällä
suollakin. Ne tummat täplät ovat koostuneesti näkyvissä. Se ero pistää
simään, kun kuvaa suoraan ylhäältä päin… Hannu on varmaan oikeassa.
Ennen mitään muita tuntomerkkejä kannattaa katsoa takasiipien etunurkkia, jotka aquilonariksella ovat erittäin jyrkkäkulmaiset. Kuten myös pohjoisella Boloria napaea:lla
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.