Suutari vai räätäli? [Monochamus sartor urussovii, idänräätäli]

Tämä taitaa olla ikuisuuskysymys. Poikani lähetti minulle nämä kuvat ja kysyi, mikä ötökkä hänen auton konepellille laskeutui. Itse olin juuri edellisenä päivänä harmitellut, kun en saanut kuvattua samanlaista pitkäsarvista (koirasta?), koska se käveli reippaasti ulottumattomiin. Annoin hänelle tuon tutun joko-tai -vastauksen. Nyt kun olen yrittänyt havaita nettikuvissa eroja ja yhtäläisyyksiä, niin eniten olen hämmästynyt siitä, että luotettavan oloisesti tunnistetuillakin jäärillä on joko täystummia tai poikkiraidallisia tuntosarvia. Osaisiko joku teistä ylösvalaista minua myös tässä asiassa? Omasta mielestäni tuntosarvien pitäisi olla erittäin hyvä tuntomerkki. Tuo ensimmäisessä kuvassa kyljessä näkyvä valkea täplä ei kai kuulu luonnollisesti tälle jäärälle. Liekö joku salamatkustaja?



Joensuun Kiihtelysvaara 26.7.2022

Tämän kuvan mukaan räätäli.

1 tykkäys

Niin minunkin mielestäni. Mutta tuo tuntosarvien “kahdenlaisuus” yhä ihmetyttää minua… :thinking:

En ota kantaa tämän määritykseen, mutta huomaa että koiraan ja naaraan tuntosarvet ovat eri mittaiset

Mahdoitko, Juha, lukea viestini alkuosan, jossa ihmettelin, miten nettikuvissa on täysmustia sekä musta-harmaa-raidallisia tuntosarvia nimikkeellä suutari/räätäli? Sukupuolilla on eri pituiset tuntosarvet. Sen tiedän ja myös sen, että voin hyvinkin olla väärässä tämän lajin suhteen. :wink:

Monissa nettikuvissa on valitettavasti täysin väärä määritys, en nyt väitä että juuri niissä mitä katsoit, mutta yleisesti ottain näin on.

Joo liian hätäisesti luin. Ei pitäisi tulla sotkottamaan väliin keskittymättä kunnolla.

Eipä hätiä mitiä! Ihanaa, että olet olemassa ja autat meitä alottelijoita. :heart_eyes: Tuo otsikon kysymys on varmaan yksi Foorumin turhauttavimmista, eikö? :wink:

Aivan. Olen oppinut suhtautumaan varauksella noihin määrityksiin…

1 tykkäys

Kukaan ei tainnut mainita idänräätälin (urussovii) mahdollisuutta, mutta peitinsiipien kärkien kellertävä väri viittaa siihen. Olen myös näkevinäni jonkinlaisen painautuman peitinsiipien keskellä hieman puolivälin etupuolella. Kokoa tai muita tuntomerkkejä on vähän hankala arvioida.

EDIT: Tuulilasinpyyhkijän päässä olevan muoviholkin pituus näyttää olevan suunnilleen sama kuin peitinsiipien pituus. Kuvassa tuo osa on hieman taaempana ja näyttää siksi jonkin verran lyhyemmältä. Saattaa olla, että tämä pyyhkijän osan mittaus varmistaisi lajin. Tämä kommentti sen vuoksi, että luonnossa nähtynä urussovii on aivan eri kokoluokkaa kuin muut.

Olipa mielenkiintoinen havainto sinulta, Pekka! Luin Wikipedian selostuksen idänräätälistä ja siellä oli sama maininta kuin sinullakin peitinsiipien kärkien kellertävästä karvoituksesta ja painanteesta, jotka minäkin havaitsen nyt, kun sinä sen minulle osoitit. Tämä oli kuulemma kooltaan noin 20 mm. Auto, jonka konepellillä tämä oli, oli kotipihassa, jonka viereltä alkaa vanha kuusikko. On siis mahdollista, että kyseessä olisikin idänräätäli, jollaisesta en aiemmin ollut kuullutkaan. Ja täällä idässähän me asummekin… Uskaltaneeko näillä tiedoilla nimetä tämän uudelleen? :thinking:
Edit. Nyt vasta huomasin lisäyksesi. Täytyypä pyytää mittaamaan tuo holkki.

Poikani mittasi holkin ja kertoi sen pituudeksi osoittamastani kohdasta 25 mm:ksi. Lisäksi hänen mielestään jäärä oli silmämääräisesti 30 mm pituinen. Hänellä on hyvä arviointikyky. Olin ymmärtänyt väärin.

Noiden mittojen (ja arvion) perusteella pituus on siis 3 cm luokkaa, joka ei liene mahdollista muille kuin idänräätälille. Lisäksi nuo pari muuta seikkaa tukevat tätä lajia.

1 tykkäys

Kiitos sinulle, Pekka! Muutan otsikon Laji.fi:n mukaiseksi idänräätälin nimeksi Monochamus sartor urussovii.