Syksyinen Lamproderma

Olin laittanut tämän 16.10.2012 keräämäni näytteen isohkoon laatikkoon ja siirsin tänään muutamia liian isokoteloisia näytteitä askartelemiini “tulitikkurasioihin”. Olin aikoinaan määrittänyt tämän L. scintillans:iksi. Olen vuoden 2012 jälkeen kerännyt niin paljon sitä, että totesin tämän olevan habitukseltaan outo scintillansiksi. Niiden pesäke on yleensä pyöreä, alaosastaan mieluummin litistynyt kuin kapeneva ja peräkin on yleensä lyhyempi. Enkä ole muistaakseni tavannut niistä vihertäviä sävyjä.

Nämä ovat jopa 2,5 mm korkeita ja olivat hiippaillet lahopuulle ja sen päällä kasvaville sammalille. Perä on läpivalaistunakin musta. Itiöt olivat L. scintillanssiksi aavistuksen liian kookkaita: 9-11 mikrometsisiä, ruskeita ja piikkisiä. Peridiossa ei ole ruskeita laikkuja. Kapillitio on keskiruskeaa, ohuehkoa, päitä kohti ohenevaa ja vaalenevaa, lähinnä vain haarovaa. En löytänyt mitään tämän tuntomerkkeihin sopivaa lajia edes Les Myxomycetes kirjasta.

???

Olisikohan kyseessä kuitenkin Lamproderma columbium, josta minulla on vain pari keräystä.