Täplikäs kärsäkäs [Sitona obsoletus, keltahernekärsäkäs]

Tämä noin 5 mm kokoinen kärsäkäs lepäili pihalla roskakatoksen varjossa. Sain ihailla ja kuvata sitä kaikessa rauhassa. Habituksen perusteella ajattelen, että se on joku Polydrusus sp. En kuitenkaan löydä verrokkia sille. Selkeä raidallisuus ja nuo vaaleat järjestyksessä olevat täplät etuselässä… Ainoa, mikä googlatessa mielestäni lähinnä muistuttaa tätä, on Polydrusus cervinus, pikkusuomukärsäkäs. Laji.fi kuitenkin kertoo, että niukkoja havaintoja on vain lounaisimmasta Suomesta. Englantilainen sivusto sanoo näitä olevan Fennoskandian puoliväliin asti ja jopa eteläiseen Siperiaan. Vilkenart.se -sivustolla on useita kuvia, Laji -sivustolla ei yhtään. Olisin tosi onnellinen, jos saisin teiltä foorumilaisilta apua!

Joensuun Kiihtelysvaara 21.7.2022

Sitona lepidus. Tai lajinimi on muuttunut, mutta tuolla pitäisi löytyä

Ja löytyikin! :heart_eyes: Kiitokset nopeasta toiminnasta, Juha! Aivan oikein ajattelit, että tämänkin nimi on muutettu, kuten niin monet muut… On nyt Sitona obsoletus. Laji -sivustoltakin löytyi nyt kaksi lähes identtisen näköistä verrokkia ja levinneisyysalue ja -aikakin täsmäävät. Tämä on minulle ihka ensimmäinen Sitona! En edes osannut hakea sellaisella nimellä. Englanninkielinen nimi näyttää olevan Clover Root Weevil. Minun uudella nurmikollani on paljon valkoapilaa ja annoin sen kukkia pitkään pörriäisiä varten.

1 tykkäys

Terassillani pyöri 10 vrk sitten samanlainen, paikka Isokyrö.

IMG_8587 keltahernekärsäkäs Sitona obsoletus

1 tykkäys

Kyllä tälläkin on nuo pitkittäisraidat ja vaaleat täplät sekä lyhyt leveä kärsä. Siis Sitona obsoletus.

1 tykkäys

Joo tämä toinenkin on sama laji. Useat muut suvun lajit on hankalampia kuvista, ainakin minun mielestäni. Ravintokasvistakin voi tällöin olla apua.

Ja tosiaan obsoletus nykyy

1 tykkäys