Tuntematon kantosieni?

Kuvasin tämän sienilajin männynkannolta tänään. Samalla kun otin sienestä kuvia, mietin mikähän sienilaji olisi kyseessä? Minulla ei ole aavistustakaan edes siitä, mihin sukuun tämä kuuluisi? Sienen jalka oli 6 cm, Lakin halkaisija oli 6 cm, heltat kirkkaankeltaiset, ne ulotuivat jalan yläosaan asti. Siis lakin ja jalan yläosasta n. 1 cm. Muutoin jalka oli vaalean härmän peittämä. Lakki oli väriltään vaaleanruskea, siinä pyöreäsuuntaisesti halkeamia. Joka voi johtua myös kuivuudesta. Kasvupaikka kuiva kangasmetsä, puron rannalla. Rautalampi PS Tl Oikarinlampi.

Olen joskus nähnyt samanlaisia, ja olen päätellyt että olisivat jotain kangaskarvaslakin variaatioita. Tämän porukan tämänhetkisestä taksonomisesta tilasta en osaa sanoa, onko siitä erotettu hyväksyttyjä uusia lajeja. Eihän tuo ihan tavalliselta kangaskarvaslakilta näytä.

1 tykkäys

Kangaskarvaslakkia hieman uumoilin, mutta ei se ainakaan normi sellaiselta näyttänyt. Samalla retkellä kuvasin useammassakin paikassa lajia. Tämä kasvoi yksinään männynkannolla. Oli hyvin jämäkkä ja tiukasti kiinni alustassaan. Tuli mieleeni sama ajatus, kuin Mikolla, että voi olla lajiryhmän sisällä aivan uusikin laji? Ekakuvassa näkyy alhaalla mielestäni tämän kannolla olevan sienen toinen i.e. Viimeisessä kuvassa normi kangaskarvaslakkeja, joita on ollut tämän syksyn aikana hyvin runsaslukuisesti. Normaalin kangaskarvaslakin heltasto, ulottuu lakin tyveen, mutta ei koskaan sen yli jalkaa pitkin. Kuten tällä sienellä oli! Sienten tunnistaminen ei todellakaan ole helppoa maastossakaan!

Voisi ajatella, kangaskarvaslakki sopii tähän, kun on ensipakkasten jälkeen vähän kuivahtanut. Syksy vaihtelevat sääolot tuppaavat äkkiä hankaloittamaan tunnistamista. Tietääkseni tässä kohdin ei vaihtoehtoja ole, kun sieni on noinkin isokokoinen.

1 tykkäys