Tyrninkääpä? [on]

27.1.2023 Pori Reposaari, en tiedä onko tyrnillä yleensäkään muita kääpiä? lakin leveys noin 7cm, näitä oli siellä täällä mutta piikit haittasivat kuvaamista, jonkin verran rungoissa näkyi kuhmukääpämäistä nukka pintaista kasvustoa, ilmeisesti tulevia itiöemiä?

Arinakääpä ja tammenkääpä näyttävät myös tuontapaiselta mutta ainakaan kääpäkirjan mukaan niitä ei tavata tyrnillä, joten kyllähän tuo sitten varmaan tyrninkääpä on. Lajia tavataan ilmeisesti vain siellä länsirannikolla ja Ahvenanmaalla. Itse en sitä koskaan ole nähnyt. Varmaan joku lajin paremmin tunteva korjaa jos höpöttelen omiani.

1 Like

Luultavasti tyrnikääpä. Olen löytänyt Reposaaresta etelärannalta tyrnikääpää.

1 Like

On tyrninkääpä. Luultavasti löytyy kaikkialta, missä kasvaa luonnossa vähän kookkaampia tyrnejä. Ihan pieniltä rungoilta sitä ei löydy. Itse olen nähnyt pohjoisimmat Kalajoella Rahjan saaristossa.
Porin suunnalta löytyy tyrniltä myös konttakääpää, joka on resupinaattinen, eli pinnanmyötäinen.

1 Like

Juu oli etelärannalla, täytyy katsella tarkemmin niitä rungon kasvustoja seuraavalla kerralla kun siellä päin liikkuu, jos olisi sitä konttakääpää, lajista melko vähän kuvia netissä

Tuli käytyä taannoin uudestaan paikalla kun jäi vaivaamaan Matin sanat, päivä oli myrskyinen , normaalit ihmiset kuvasivat aaltoja samaan aikaan kun konttasin tyrnipöheikössä, joitain kuvia sain, lajin kuvat näyttävät samalta mutta netissä onkin jo vaihtelua