Mikäköhän tytönkorento mahtaa olla tässä kuvassa kyseessä? Itse en oikein uskalla tai osaa kuvan perusteella minkäänlaista tunnistusta tehdä.
Keihästytönkorento, naaras
Nyt kun taas pitkästä aikaa on kysymyksiä tullut tänne sudenkorentopuolelle, niin olen mielenkiinnosta katsellut myös näitä aikaisempia kysymyksiä. Tämä aikanaan keihästytönkorentonaaraaksi määritetty on jotenkin jäänyt minua vaivaamaan. Kuva ei paljon suurentamista kestä, mutta kuitenkin tuon kakkosjaokkeen kuvio, mitä siitä selvää saa, sopisi mielestäni paljon paremmin eteläntytönkorentonaaraalle (Coenagrion puella). Kauluksen muodosta ei saa kunnolla selvyyttä, mutta mielestäni tällä kuvalla kelpaisi kummankin lajin naaraalle. Kuvausaika mahdollistaa eteläntytönkorennon. Kuvauspaikkatietoa ei ole, joten sen merkitys jää tässä auki. Se pitäisi vielä omankin näkemyksen vahvistamiseksi saada.
Miten on Rane (ja tottakai kaikki muutkin kiinnostuneet), voisitko uudella tarkastelulla hyväksyä tällaisia näkemyksiä?
Harrilla hyvä huomio. S2:n kuvio on tosiaan enemmän C.puellan tyylinen. Kuvaa kun katsoo tarkemmin, niin ei tuosta kauluksesta välttämättä voi oikein sanoa juuta eikä jaata. Ja mitä tässä nyt tänä kesänä on taas pitkästä aikaa näitä joutunut tihrustamaan vähän tarkemminkin, niin nuo silmien täplätkin ovat mielestäni pyörevämmät kuin mitä C.hastulatumilla yleensä.
Näiden kahden lajin välillä tässä kuitenkin mielestäni ollaan melko selkeästi. Nyt ehkä kallistuisin C.puellan puolelle enemmän.