Uutta lajitietokeskuksen palveluissa

Kuvapankin käyttöliittymä (ja siten käytettävyys) on mielestäni yliveto. Kaipaan myös Hyönteistietokantaa…

Määrittelin Kuvapankin tietoliikenteen kulkemaan Cloudflare-palvelun kautta. Sen mukaan yhtäaikaisia käyttäjiä on keskimäärin n. 50. Palvelu myös puskuroi tehtyjä hakuja, joten ajan mittaan tietoliikennekulut ehkä hieman pienenevät.

Kuvapankiin tuli nyt joku ongelma. Vieritysvalikoista ei aukea suku- tai lajikohtaiset sivut. Ainostaan uusimpien lisättyjen kuvataulu näkyy ja siitä napasauttamalla aukeaa kyllä lajikohtaiset sivutkin. Kokeilin kahdella eri tietokoneella.

Enpähän sitten huomannut tätä keskustelua silloin, kun sitä käytiin. No vielä on suurin osa kuvista jäljellä…

Noista minun kuvistani itse asiassa näkee suoraan onko kyseessä levityskuva vai livekuva ja levityskuvien tapauksessa senkin onko kyseessä koiras vai naaras (vai tuntematon) ja onko se päältä vai alta. Se tieto on alkuperäisessä tiedostonimessä. Sukupuolen määrittely voi tosin toisinaan olla pielessä. :slight_smile:
Livekuvista ei valitettavasti voi kehitysvaiheita eritellä.

Selattaessa tietyn lajin kuvia laji.fi-palvelusta, ensimmäinen kuva on usein kokoelmayksilöstä, mutta muut kuvat voivat olla satunnaisessa järjestyksessä. Koska tähän ongelmaan ei näytä olevan nopeaa ratkaisua, päätin laatia jonkinlaisen oman ratkaisun, joka on seuraavanlainen:

  1. Hain laji.fi-palvelusta jokaiselle lahkolle listan saatavilla olevista lajikuvista.
  2. Järjestin kuvat manuaalisesti siten, että ensin tulevat kuvat kokoelmayksilöistä, sitten luonnossa otetut kuvat, sen jälkeen toukkakuvat, jne.
  3. Näitä kuvaluetteloita käytetään nyt sovelluksessa

https://data.insects.fi/#imagebrowser

Tämän ratkaisun puutteena on, että laji.fi:n uudet kuvat eivät automaattisesti päivity noihin tekemiini luetteloihin. Lisäksi vasta vain perhosille on tällä hetkellä olemassa edellä kuvatun kaltainen järjestetty kuvaluettelo.

  1. lisäksi olen tehnyt sovelluksen, joka käyttää laji.fi-kuvien lisäksi sovelluksen omaa kuvamateriaalia. Tämä sovellus toimii osoitteessa

https://data.insects.fi/login?accessToken=BhkfhrNVGHaruti9576

(Esimerkissä käytetty accessToken ei toimi, vaan kunkin käyttäjän on pyydettävä itselleen oma accessToken)

Tässä sovelluksessa lajikuvat ovat kohtalaisen hyvin järjestettyjä, ja joistakin lahkoista kuvia on käytettävissä enemmän kuin laji.fi-palvelusta on saatavilla.

Tiedoksi, että kuvien hallintaa Laji.fi:ssa ollaan nyt kehittämässä esimerkiksi niin, että kuvien järjestys voidaan valita kuvia tallennettaessa helpommin. Tämä auttaa parantamaan ensimmäisenä näkyvien kuvien laatua. Myös luokittelu elinvaiheen mukaan on työlistalla.

Laji.fi:n pitää toimia kohtuullisesti kaikille, myös aloittelijoille ja maallikoille. Siksi lajisivut eivät voi olla kovin monimutkaisia, ja ainakin itse suosin luonnossa otettua kuvaa näytekuvan edelle - sellaisena kuin lajin yleensä näkee. Rajapintojen päälle voi rakentaa muita palveluja, ja hienoa että @mattiv ja muut ovat sellaisia tehneet!

Mikko / Lajitietokeskus