Välipäivien "tietokilpailu"

Kun lueskelin mielipiteiden vaihtoa pienistä malikoista, jouduin toteamaan, että sen tyyppiseen pohdintaan sivusto varmaan on tarkoitettukin. Ei näitten tavallisten lajien ympärillä pyörivään, sienitaustattomuudestani johtuvaan problematiikkaan. Yhäti, vaikka tietoisuuteni sienien tunnistamiseen liittyvistä monista yksityiskohdista on olennaisesti lisääntynyt, huomaan maastossa asenteeni olevan verrattoman voittopuolisesti valokuvaajan asenne ja siksi usein tunnistaminen pelkistä kuvistani on usein sieniä tunteville yhtä hankalaa kuin minulle itselleni.

Vuolaan esipuheeni on tarkoitus (lähinnä itselleni) oikeuttaa tällaiseen erilaiseen lähestymiskulmaan näiden sienien tunnistamiseksi. Todella toivon, että joulun jälkeisenä aikana se sallitaan.

Kaikkien näiden kasvualusta on rehevä, vain kuusia kasvava kaistale moninaisemman havumetsän keskellä. Sandö Ahlainen Pori 9.10.2022

PS. Toivon runsasta osanottoa …

1 tykkäys

Ehdotuksia,

  1. Joku seitikki sektiosta Telamonia
  2. Harmaajuurekas
  3. Lohisieni, Laccaria sp

Samaa mieltä kakkosesta ja kolmosesta. Ykköseen sellainen pieni saivartelu, että sektio Telamonia on määritelty siten että siihen kuuluu mm. sukkaseitikki Cortinarius torvus ja salohaltianseitikki Cortinarius agathosmus (yleisesti tunnetuimpina lajeina). Tuo ei ole kumpikaan niistä eikä ehkä niiden lähilajikaan, sen sijaan alasuvusta Telamonia voidaan kyllä puhua. Itse kuvittelisin tuon olevan ehkä jossain pelargoniseitikin suunnalla, mutta hankalia nämä toki ovat kuvasta.

Yleisenä kommenttina Markulle vielä, että minusta on ainakin hyvä että täällä on erilaista sienikeskustelua. Minusta on ehdottomasti ok että täällä on sen tyyppisiä viestiketjuja joita olet aloittanut. Sillä tavoinhan sitä oppii!

OK, hammasta purren pitää tyytyä noiden kahden kohdalla tarkan lajin jäämiseen usvan peittoon. Kiitos teille aktivistit …

Hei,

kuka nyt mitäkin kuvissa näkee… Minä näen ekassa myös hiippoja, mahdollisesti limasellaisia ja toisessakin on hiippoja, ehkäpä punateräsellaisia.

Sieniterveisin: Marja

Heh, kiitos Marja, olivat ja ovat sen verran marginaalissa että en voi tästä jakaa muuta kuin kourallisen sympatiaa … :slightly_smiling_face: