Valkoinen orvakka

Olen seurannut tätä orvakkaa jo useita vuosia.Se on hohtavan valkoinen ja sitä kasvaa kahdella laholla maakoivulla tuohella ja sammalen päällä pieninä laikkuina jotka vähitellen yhdistyvät. On selvästi monivuotinen, löydettävissä ympäri vuoden.Pinta on ryhmyinen/nystyinen. Olen yrittänyt skoopata sitä eri aikoina, mutten koskaan löydä itiöitä. Ideoita? 11.4.2021 Raisio

Mielenkiitoinen tapaus kun on vielä monivuotinenkin. Miltä rihmasto näyttää, onko monomiittinen/dimiittinen, sinkilällinen, onko muita selviä rakenteita? Voisiko olla kotelosieni tai jotain muuta sieniryhmää?

Sinkilöitä ei ole ja on monomiirtinen. Ja oli siellä muutama itiö, mutta ehkä tulleet muualta?; pari ruskeaa sitruunanmuotoista ja yksi iso 1-septainen ruskea pavunmuotoinen, ja hyaliineja piikkipalloja jonkin verran rihman seassa.

Jännä. Mihin vuodenaikaan olet kerännyt näytteesi? Se voi ehkä itiöidä vain hyvin lyhyen ajan.

Poikkileikkauksesta tulee vähän mieleen jokin Scytinostroma tai muu lähisuku, mutta tuo nystyinen kuivakka pinta ei ole oikein tavallinen habitus niille.

Jos sinulla on Melzeriä, Lugolia tai muuta jodiliuosta, voit kokeilla muuttuuko rihmasto niillä mikroskoopissa punaiseksi. Säämiköillä tukirihmat reagoivat voimakkaasti jodiin.

Tämä näyte oli nyt keväällä kerätty, mutta olen koittanut skoopata syksyllä kerätystä ja kerran talvella kerätystä. En löydy muuta kuin rihmaa. Tuo monivuotisuus vähentää vaihtoehtoja. Mulla on tuosta kuvia jo vuodelta 2015. Tässä yksi skooppikuva melzerissä. Haisusäämikän ja maitosäämikän olen nähnyt, ne olivat suht. sileitä ja tuo taas…

Lisää skooppikuvia, aika monenlaista rihmastoa ym. ja tulee mieleen että onko siinä joku sekakasvusto. Suurin osa on tuollaista rihmaa kuin ylläoleva kuva. Mutta sitten tummemmissa raidoissa on tällaista:


Sitten löytyi tällaisia teräväkärkisiä isoja, kystidejäkö ovat?


Sitten vielä löytyi Alternaria-tyyppisiä itiöitä.