Verikorento, naaras


Tässä lajimääritys on epävarma. Siivissä ei ole keltaista täplää ja jaloissa ei ole keltaista
väriä. Ei siis sovi hyvin elokorennoksi. Noilla perusteilla sopii verikorennoksi. Mitä mieltä
asiantuntijat?

Ainakin kolme kertaa olen valokuvannut Punkaharjulla verikorentoa. Sitä siis kyllä esiintyy Täällä.

Voisit Ville siirtää tämän kysymyksen sudenkorennot kohtaan.
Hieman hankala kuva tulkittavaksi. Esimerkiksi tuosta jalkojen mustuudesta/kaksivärisyydestä ei kyllä tämän kuvan pohjalta uskalla mitään varmaa sanoa. Kuitenkin esim. tuo takaruumiin kylkijuovan ulkonäkö ja varsinkin tuo jyrkästi ulospäin työntyvä naaraan sukuaukon suojus tekevät tästä punasyyskorennon, ainakin minun mielestäni.

1 tykkäys

Mielestäni auringon aiheuttamien täplien välistä pitäisi näkyä keltaista, jos olisi elokorento. Veikkaan siis samaa kuin harora, eli punasyyskorento. Se voi mielestäni olla näin vaaleakin.

Samaa mieltä Harrin kanssa, punasyyskorento.

1 tykkäys

Karjalaisen Sudenkorentokirja: “Reisien ja säärien ulkosivut ovat vaaleat.” Näin elokorennolla.
Tällä korennolla ei ole niin, vaan reidet ovat mustat. Siis tämä lienee todella


verikorento! Reidet ovat mustat,

Kuvasta voi nähdä selkeästi kaksiväriset reidet:
2022-07-23_12-33-58

Lisäksi naaraan sukuaukon suojus on selkeästi ulkoneva:
Screenshot 2022-07-23 at 12.38.08

Näiden tuntomerkkien perusteella verikorento on poissuljettu.

1 tykkäys

Tästä voi olla monta mieltä. Tämä kuva on läpinäkyvän siiven läpi. Nuo oranssit auringonpilkut ovat siinä siiven päällä. Niitä on vähän kaikkialla ei vain sääressä. Niitä on kaikilla kohdilla. Se väri ei siis ole todellista, vaan auringon kimallusta siiven pinnalla. Pään alapuolella näkyy hyvin ylhäältä lukien toinen jalka. Se on niin musta, että ei voi olla muuta kuin musta. Auringon heijastukset sekoittavat tilannetta. Tätä mieltäkin voi olla. Saa olla eri mieltäkin. On tämä niin vaikea tulkittava…

Syyskorentojen määrityksessä otetaan huomioon ensin otsan kuvio takaruumiin tummuus, sukuelimet ja kylkikuviot.
Jalkojen värityksen katson itse vasta vahvistavana tuntomerkkinä. Sukukalleudet on vahvin tuntomerkki, mutta harvoin niitä pystyy tarkastamaan.

Kuvan korento ei voi olla verikorento jo siitäkään syystä, että verikorennon naaralla ei ole ole kuvassa näkyvää ulkonevaa sukuaukkoa.
Myös minä nään jalkojen etureisissä keltaista. Alhaalta ja säären sisäreisistä jalat ovat mustat, niin kuin pitääkin.
Eiköhän Harri ja Rane ole määrittäneet tämän korennon aivan oikein.