Verikorento vai elokorento

Verikorento - Elokorento. Näissä olen hyvin epävarma. Kumpia nämä ovat? Kuvat 2020.
On myös naaraita samana päivänä kuin koiraita. Nämä kaksi korentoa voivat muistuttaa
hyvin paljon toisiaan! Mitä mieltä?

Verikorentoja ovat, hyvin tyypillisen näköisiä koiraita.

Täsä vielä naaras. Jalat ovat selvästi mustat. Näitä oli useita. Tämä näyttää verikorennolta!

Kiitos Rane Olsen! Saatat muistaa, kun aloittelin kuvien lähettelyn eräälle toiselle areenalle. Olin silloin hyvinkin aloittelija. Silloin tapasin mm. merisinikorennon Punkaharjulla, jota kauan ihmeteltiin, että ei kai merisinikorento voi olla Punkaharjulla, mutta oli se. Se oli vuosi 2004. Punkaharjulla tapasin myös niihin aikoihin merinätkelmän, joka on tosi harvinainen sisämaassa. Mutta on sekin Punkaharjulla. Punkaharjulla olen kuvannut myös häíveperhosen, jota olen nähnyt sen ainoan kerran, vaikka olen liikkunut siellä yli 20 vuotta.

Lisätään vielä kolmas korentolaji, jota kuvasin samana päivänä ja sekin muistuttaa
noita kahta muuta lajia. Tämä on tummasyyskorennon naaras… Äkkiä katsoen näitä
kaikkia voi sekottaa keskenään!

Tämä on tummasyyskorennon naaras. Verikorennolla ei ole tuollaista mustaa kolmiota hartioilla, kuten tummasyyskorennolla on, lisäksi tummasyyskorennon keskiruumiin sivujen kuviointi on todella vahvaa verrattuna verikorentoon.

Saattaapa tämäkin olla tummasyyskorento naaras. Näitä tummasyyskorentoja ja verikorentoja oli samana päivänä kuvattavissa. Tälläkin näyttää tuo musta kolmio olevan niskassaan.