Verimehiläisistä kysymys (Nukkuvia alpiloismehiläisnaaraita, Epeoloides coecutiens)

Tullut jonkun kerran vastaan verimehiläisiä jotka ovat lukinneet itsensä leuoillaan korteen. Käsittääkseni mehiläiset ovat kuolleita tai ainakin jossain kooman kaltaisessa tilassa. Mistähän tässä on kysymys? Jos kuvista saa lajin niin sekin kiinnostaa. Kummatkin kuvattu heinäkuussa Helsingissä, ensimmäinen Viikissä ja jälkimmäinen Uutelassa

1 tykkäys

Kyllä tämä mun käsityksen mukaan on “nukkumista”. Yleistä monilla pienillä pistiäisillä. Kultiaisia löytää myös näin. Ajankohtana aamu taikka sitten sadepäivä.

1 tykkäys

Ok kiitos Hokke. Itselleni ei ole tullut muita leuoilla lukittuneita vastaan kuin näitä verimehiläisiä. En ainakaan muista muita pistiäistapauksia. Kultiaisia löytäisi kyllä oikein mielellään mutta niitä näkee tosi harvoin mun retkeilyalueillani.

Myös esim. Ammophilat yöpyvät näin.

Mutta: nämä eivät muistuta mielestäni verimehiläisiä (suku Sphecodes), jotka ovat yleisilmeeltään siroja. Nämä muistuttavat lähinnä sukua Nomada, jonka lajeista ensimmäisenä tulee mieleen laji Nomada fuscicornis. Ehtisikö @juho vilkaista, että olenko ihan hakoteillä vai en?

1 tykkäys

Jenkkifoorumeilla on paljon kuvia näin nukkuvista pistiäisistä, joukossa todella upeita lajeja.

Joo no nythän näitä löytyi kun osasi etsiä oikeilla hakusilla eli nukkuviahan nuo ja tosiaan aika hienoja lajeja ja kuvia paljon netissä. Tuosta saa taas vähän kimmoketta aikaisiin aamuretkiin. Kultiaiset olis kyllä toivelistalla aika ylhäällä, sen verran kuvauksellisia ovat.

Hyvää lajiehdokasta en vielä onnistunut löytämään ellei sitten tosiaan tuo Harryn ehdottama N. fuscicornis. Itse en lähde arvailemaan kun osumatarkkuus näissä pistiäisissä on hyvin heikkoa.

Nukkuvat kultiaiset ovat munkin toivelistalla mutta enpä ole etsinytkään. Varmaan helpointa olisi yrittää etsiä hiekkaisten paahdepaikkojen reunaheinikoista niitä. Sellaisen vinkin olen lukenut noilta ketkä niitä paljon kuvaa. Kultiaisia on toki monenlaisissa ympäristöissä mutta hietikoilla yms on niitä suuria jalokultiaislajeja mitkä ovat hyvin värikkäitä. Jos sulla Henkka on omilla mestoilla jotain hiekkakuoppia, rantoja tai vaikka junaratojen ruderaatteja jne keskittäisin etsinnät niihin. Matalaan ja harvaan heinikkoon hiekan lähelle. Eiköhän sieltä nappaa!

3 tykkäystä

Kuvissa olevat nukkuvat mehiläiset ovat alpiloismehiläisnaaraita (Epeoloides coecutiens). Kosteuden (ja/tai kulumisen) takia takaruumiin ja säärien vaaleat karvatäplät ovat häipyneet näkyvistä ja yksilöt näyttävät hieman epätyypillisiltä.

3 tykkäystä

Olin sentään oikeassa alaheimossa! Kiitos, Juho :muscle:

1 tykkäys