Yhden havainnon tietojen muuttaminen sekä yksi bugi

Moi

Ensin ilmoitus bugista: Näytä havainnot > lisätiedot (jotta yhden havainnon saisi auki) > Havainnon tunniste -kohta > Toiminta: napsauta linkkiä >> tämä vie kyseisen päivän havaintoihin eikä yksilöityyn havaintoon, kuten varmastikin pitäisi (Submission | Finnish Biodiversity Information Facility pitäisi olla https://laji.fi/in/view?uri=http%3A%2F%2Ftun.fi%2FJX.1034633#7)

Lisäksi olisi toiminnallinen, järjestelmään havaintoja ilmoittavien työtä paljon säästävä toimintopyyntö.
Haluaisin, että kun menen yksilöityyn havaintoon http://tun.fi/JX.1034633#7 ja napsautan muokkaa-painiketta, minulle avautuisi tuo havainto, ei koko havaintoerää. Tiedän, että tämän työstämiseen pitäisi hieman panostaa, mutta sanoisin, että se kannattaa. Käyttävyyttä parantaisi oleellisesti

Kiitos ilmoituksesta!

Olen melko varma, että ongelma havainon id-linkkiä koskien on jo korjattu, ja korjaus tulossa käyttöön seuraavan päivityksen yhteydessä. Varmistetaan vielä asia.

Tarve sille, että muokkauslinkki avaisi juuri kyseisen havainnon on tiedostettu, mutta käsittääkseni tekninen toteutus ei ole niin helppo. Ei varmasti mahdotonkaan, mutta on jäänyt vieläkin tärkeämpien asioiden jalkoihin.

Esko / Lajitietokeskus

Tämä on varmaan itse kunkin toimintatapohin liittyvä makuasia. Itse kokisin ehdotetun muutoksen huononnuksena. Toki kovin isosta asiasta ei ole kyse.

Moi,

Itse koen yksittäisen havainnon muuttamismahdollisuuden nykyisen käytännön hyvin hankalana. Pyydän lukemaan seuraavan pieteetillä.

Kun yksittäinen havainto on selainikkunassa auki ja näkyvissä on muokkaa-painike, en usko kenenkään haluavan muokkaavan tuosta tilanteesta koko retken tietoja, vaan nimenomaan tuota yhtä havaintoa. Kyseessä ei ole yksittäisen ihmisen toimintatapa, vaan käyttöliittymän logiikan heikkous juuri tuossa kohdassa. Voitte antaa tämän esimerkkinä heikohkosta käyttöliittymäsuunnittelusta. Se jotenkin tökkää, kun Vihko on muutoin mielestäni erinomainen. Kyseessä ei ole mielestäni ollenkaan vähäpätöinen asia. Ilmoitan vuosittain 4500-5000 havaintoa.

Sitten esimerkki: Olen ollut retkellä 8 kohteessa ja kussakin paikassa olen ilmoittanut 10-30 havaintoa. Haluaisin tehdä vaikkapa muutoksen yhteen Brachyceraan (esim. vaihtaa näytelaatikkoa) paikassa nro 5.
Nyt saan auki vihkon sivun, josta ensin täytyy yrittää hahmottaa oikea välilehti ja sitten etsiä oikea havainto. Napsautuksia parhaassa tapauksessa 9 ja aikaa palaa pieneen muutoshommaan paljon.

Ehdotan, että yksittäisen havainnon havaintoikkuna näkyy havainnon syöttäjälle muodossa, jossa jokaisen muokattavan kentän vierellä on kynän kuvake. Sitä napsauttamalla kentän muokkaamisen saisi auki, muokattua. Ratkaisu olisi siis, että yksittäisen havainnon kenttiä voisi muokata tai lisätä, mikäli havaintoon on siihen oikeudet. Nykyisen Muokkaa-painikkeen tilalla voi olla Muokkaa koko havaintoerää -painike, joten kaikki olisivat tyytyväisiä.

Ja lopuksi vielä Kiitos tähän astisesta Vihkon kehittäjille. Hienoa työtä

Havaintojen katselynäkymään ollaan suunnittelemassa suurempaa päivitystä, ja nykyisenä ajatuksena olisi tarjota kaksi näkymää: yksittäinen havainto ja koko erä. Näistä voisi sitten valita muokkaako koko erää vai hyppääkö suoraan yksittäisen havainnon muokkaukseen.

Mikko / Lajitietokeskus

1 tykkäys