Kuvan lisääminen. [Hyönteistietokannan tunnukset Laji.fi-tunnukseen]

Moi,
Jukka tuossa tiedusteli Vihkon puolelta, että voinko liittää kuvan 2008 vuoden sääskihavaintooni.
Määritys oli tehty Diptera.infossa ja ilmoitettu aikanaan hyönteistietokantaan.
Jos kuvan voi liittää niin kuinka se tehdään.
Pentti.

Mene havainnon muokkaukseen. Siellä voit liittää kuvia havaintopaikasta ja itse otuksesta.

Moi,
ongelma on siinä kuinka pääsen tuohon kuvanlisäys-ikkunaan.
Kun menen havainnon muokkaukseen niin ikkuna näyttää tämän näköiseltä:

tässähän ei ole mahdollisuutta lisätä kuvaa?
Pentti.

Avaa tuosta tuo “Paikka 1 (1 havaintoa) Laskettelurinne”, sen jälkeen tulee lisää valintamahdollisuuksia.

Kiitos Rane, vähän edistystä. Voin katsoa nyt omia tallettamiani havaintoja uusia ja vanhoja lintu ym, mutta en ole päässyt yhteenkään havaintoon joita siirrettiin "könttänä"hyönteistietokannasta Vihkon toimesta Vihkoon.
Siis nämä könttänä siirretyt havainnot eivät näy muokattavien listalla siinä näkyvät vain itse lähettämäni havainnot ja niiden kuvat.

Ne saa näkyviin ainakin “Selaa havaintoja” kautta. Ruksit ruutuihin “Omat havainnot” Muokkausoikeus-Havainnoitsijana-Myös ongelmalliset. “Yksilömäärä:” kohtaan laita 0.

Kyllä näkyy kaikki havainnot, olen katsellut tuota kokonaistaulukkoani ennenkin.
Ongelma ei ratkennut koska tähän ikkunaan ei sisälly mitään muokkausoikeutta vaikka laitoin a/o ruksit.

Se on parin klikkauksen päässä :grinning: Klikkaa lajinimea ja sen jälkeen avautuvasta ikkunasta klikkaa “Siirry muokkaussivulle” ikonia. Hakuun kannaatta laittaa lajimini, ettei kaikkia havaintoja tarvitse plärätä.

Ongelma ei ratkennut koska tuota ikonia “siirry muokkaussivulle” ei tule minulla näkyviin.
Olen tätä ikkunaa katsellut monta kerta ennenkin ja painellut kaikki mahdolliset klikkaukset.

Edith: Tätä tietä ei voi uudempiakaan itse lähettämiäni havaintoja muokata.

Näyttäisi ettei Hyönteistietokannan havaintoja voi vielä muokata.

1 Like

Hyönteistietokannan kautta Laji.fi:ssä näkyviä havaintoja ei vielä voi muokata. Tilanne on hieman kiusallinen juuri nyt, koska korjauksia ei myöskään voi tehdä vanhan HTK:n kautta.

Asia on ilmeisesti TODO-jonossa, eli tarkoitus on siirtää vanhan Hyönteistietokannan data Lajitietokeskukselle niin, että se on myös editoitavissa. Tällä hetkellä Lajitietokeskuksella on vain kopio datasta.

Sinänsä on tärkeää erottaa alkuperäinen data ja datan kopio. Huonostihan siinä käy, jos sama data on monessa paikassa ja siihen tehdään erilaisia korjauksia vaihtelevissa paikoissa. Lopulta ei erkkikään ymmärrä, mikä on se ajan tasalla oleva versio. On siis syytä pitää kiinni siitä, että vain yksi lähde on alkuperäinen ja korvauksia/lisäyksiä voi tehdä vain siihen.

Hyönteistietokannan datalle täytyy siis tehdä kaksi asiaa ennenkuin editointi on mahdollista:

1. siirtää sen “tämä on originaalidata, muut ovat kopioita”-merkintä Hyönteistietokannasta Laji.fi:n omalle systeemille ja varmistaa, että kaikki data on kopioitu oikein.
  2. yhdistää mahdollisuuksien mukaan hyönteistietokannan käyttäjärekisteri Lajitietokeskuksen käyttäjiin.

Ja ehkäpä joskus myös:
3. päättää, miten hoidetaan lukuisat tilanteet, jossa havaitsija on Vihkossa mukana, mutta joku muu on hänen datansa syöttänyt (esim. Perhostutkijain Seuran digitoimat paperilomakedatat).

T: Jere

1 Like

Hyönteistietokannan havaintojen siirto Vihkoon, jolloin niitä pääsee muokkaamaan on jo edennyt, ja nyt palailemme tämän toteutukseen.

Tosiaan meidän päässä tehtävän toteutuksen lisäksi kunkin käyttäjän pitää käydä itse linkittämässä Hyönteistietokannan tunnuksensa Laji.fi-tunnukseen Laji.fi:n profiilisivun kautta. Ja tästä muistuttaisin taas, jotta mahdollisimman monella olisi tämä tehtynä, kun havaintojen siirto alkaa.

1 Like