Onkohan tässä havaintoerässä kaikki ok? Vaikuttaisi siltä, että käyttäjä on laittanut talletuspäivämäärän havaintojen havaintopäivämääräksi…
Tuota erää toivoisin korjattavan, Havaintoerään alku ja loppupäivät ääripäivien mukaan.
Tarkka päivä rattaan takaa “Alku” kenttään kullekin havaintoriville, samoin paikka kullekin riville “Valitse sijainti”, ikoni oikealla havaintorivillä.
Kaikki havainnot olivat vielä muutama päivä sitten ihan ok. Kunnes yht`äkkiä ne menivät poskelleen.
Jokaisen tallennuksen jälkeen tarkistin Laji.fi luettelosta, että tallennus oli mennyt perille ja oli oikein.
Kaksi päivää sitten kerroin asiasta Laji.fi:n Ja kysyin neuvoja Minkäänlaista vastausta en ole saanut.
Vähän aikaa sitten havainnot oli tuossa etusivulla kartalla Uusia havaintoja.
…joten Mitä nyt tehdään ??
Edelliseen liittyen. Huomasin kirjoitusvirheen omassa havainnossani. Mitenkäs tuommoisen korjaus onnistuu?
Vihkon havaintoerää pääsee muokkaamaan Omat havaintoerät -sivulta (https://laji.fi/vihko/ownSubmissions)
Havaintoerän kohdalla vasemmassa laidassa on pieni “siirry muokkaussivulle” -ikoni, sitä klikkaamalla pääsee muokkaamaan. Sama ikoni on myös Uusimmat havaintoeräni listalla.
OK, kiitos, omat havaintoerien korjaus löytyi. Entäpäs sitten sellainen havainto, jonka olen hyönteiskantaan laittanut, mutta kerääjä on toinen. Mulla on ollut joitakin pyydyksiä, joita on kokenut joku muu. Itse olen ne määrittänyt ja naputellut tietokantaan, mutta kerääjä on toinen. Kuinka virhe näissä korjataan? Korjasin virheelliset jo hyönteistietokannassa, mutta ovat ehtineet virheellisinä jo tänne.
Hyönteistietokantaan tehtyjen muutosten pitäisi päivittyä seuraavana yönä laji.fi:n havaintoihin automaattisesti. Eli korjaukset tosiaan Hyönteistietokantaan ilmoitettujen havaintojen osalta tehdään toistaiseksi vielä Hyönteistietokantaan. Talven aikana tulee mahdolliseksi siirtää Hyönteistietokannan havainnot Vihkon havainnoiksi, jolloin niitä voi muokata Laji.fi:n Vihko-palvelun kautta. Tästä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.
Osaako joku sanoa, mikä tässä on mennyt metsään ja miten se korjataan?
Nähdäkseni mitään kiertotietä ei ole, vaan jokaista havaintoerää tulee vain muokata siten, että havaintopäivä siirretään sille tarkoitettuun paikkaan (nyt lisätiedoissa).
Tämä on työn alla. Olen luonut jokaiselle havaintopaikalle oman lomakkeen ja latailen kuvia ja tietoja niille hiljalleen. Kaikki kuvat tietoineen ovat tallessa omassa kansiossaan. Virheellisen havaintovihkon olen tallentanut ei julkisena ja poistelen sieltä tietoja sitämukaan kun saan ne tallennettua uusiin paikkoihin.
Ja nyt uusi ongelma, eilen huomasin että kaikki kuvat ovat kadonneet havaintolomakkeiltani.
Katselin kokeeksi haulla esim. sitruunaperhosen ja muutaman muun lajin kaikkia havaintoja, siellä tulee esiin tyhyjiä ruutuja, kun hiiren vie tyhjän ruudun päälle näkyy kuvan tiedot, vaan ei kuvaa. Siis muidenkin kuvia on kateissa.
Näyttää toimivan. Hieno juttu, kiitos tiedosta. F. (tai L.) zollikoferi on edelleen kadoksissa.
Sain tiedon, että kuvien näkyvyytä haitannut häiriö on korjattu.