Olen nyt syöttänyt jo kohtalaisen paljon sienihavaintoja laji.fi:hin. Tällä hetkellä ne menevät 9 eri sivulle. Huomasin sellaisen ongelman, että sivun 1 havainnot (siis uusimmat) eivät enää lataudu näkyviin automaattisesti eikä klikkaamalla ykköstä. Sen sijaan sivulle 2 pääsee kakkosta klikkaamalla. Aikaisemmin tätä ongelmaa ei ollut.
Kiitos ilmoituksesta @Mikko_Verajankorva. Näyttää olevan ongelma tietokannassa, tutkimme mistä asia johtuu.
Lisäys: Ongelma on korjattu, havainnot näkyvät jälleen.
Kiitoksia! Nyt ongelma näytti korjaantuneen.
Olen nyt siirtänyt omat Hyönteistietokannan havaintoni Vihkoon. Havaintoeriä tuli n. 1000 kappaletta ja sivuja reilut 100. Vihkon käyttämä selaustapa ei ehkä ole paras mahdollinen, jos pitäisi helposti löytää jokin aiempi havaintoerä…
Vihkon havaintoeräselaustoimintoon lisätään näytettäviä kenttiä, mm. paikannimet, joiden avulla löytää helpommin haluamansa erän. Lisäksi työlistalla on omien havaintojen hakutoiminto, jonka avulla yksittäiset havainnot saa yleisellä hakulomakkeella esille. Sitä kautta sitten pääsee erään.
Eikö kuitenkin ole tarkoitus, että Hyönteistietokannan havainnot siirtyvät automaattisesti Vihkoon?
Suurimmaksi osaksi näin taitaa ollakin ja palautetta olen isommista ongelmatyypeistä laittanut.
Ennen kuin pääsee vertailemaan vihkon kautta ei pysty tarkemmin arvioimaan. Erityisesti mietityttää kokonaisten havaintoerien puuttuminen laji.fi puolelta. Ihan satunnaistutkimisella pari olen löytänyt, varmaan kymmeniä eli jokunen sata havaintoa. Tätä mietin, että käytetäänkö siirrossa alkuperäisiä havaintoeriä jotenkin? Jos niissä on laji.fi mielestä virhe (ja hyönteistietokannan mukaan ei) niin hylätäänkö koko erä?
Hyönteistietokannan havainnot kopioidaan säännöllisesti Laji.fi-systeemiin, mutta ne eivät ymmärtääkseni siirry Vihkon käyttämään LajiStoreen vaan samaan flat-tietokantaan mihin muutkin primäärilähteet kopioidaan. Tällä hetkellä Lajitietokeskuksella ei ole vielä menetelmää jolla omat Hyönteistietokannan havainnot saisi siirrettyä Vihkoon. Siirsin omat havaintoni Vihkoon MyInsects-ohjelmalla ja alkuperäiset havainnot on nyt poistettu kokonaan Hyönteistietokannasta. Siirtoprosessi ei ole aivan yksinkertainen mutta siinä on ratkaistu kaikki eteen tulevat ongelmat. Ks. http://insects.fi/MyInsects4.0/userguide/userguide.html#8
Keskivertokäyttäjällä ei välttämättä riitä kärsivällisyys tuon prosessin kaikkiin vaiheisiin, joten Lajitietokeskuksenkin ratkaisulle olisi varmaankin tarvetta.
Lueskelin tuota Matin koostamaa MyInsects 4.0 -ohjetta ja se vaikuttaa kyllä todella hyvältä! Tämänhän ei siis ole tarkoitus korvata lajitietokeskusta, vaan täydentää sitä tarjoamalla siihen avoimen API-rajapinnan kautta vaihtoehtoinen käyttöliittymä, jota voi käyttää mm. havaintojen siirtoon Hyönteistietokannasta Vihkoon. Luulen (vaikkei se tiedon väärti olekaan), että etenkin alkuvaiheessa tuo voi tuoda juuri sellaisia hyönteisharrastajille tärkeitä ominaisuuksia käytettäväksi, joita Lajitietokeskuksessa ei vielä ole, mutta jotka sinnekin ajan kanssa luultavasti toteutetaan.
@mattiv Onko mitään tietoa tai arviota milloin ohjelma on siinä tilanteessa, että sitä voisi testata?
Ohjelma on tehty aika paljon omista tarpeista ja mieltymyksistä lähtien, joten tyytyväisyystakuuta en voi antaa muille käyttäjille. Havaintojen siirto Hyönteistietokannasta omalle koneelle on monivaiheinen prosessi, joten siihen vaaditaan tietty määrä kärsivällisyyttä.
Perusmuodossaan ohjelman monet toiminnot eivät välttämättä ole käyttökokemuksina parhaita mahdollisia. Tämä johtuu siitä, ohjelma käyttää myös varsinaisen havaintoaineiston ulkopuolista aineistoa, jota ei ole aina saatavilla. Havaintopaikkojen karttakuvatkin pitää itse lisätä, ja se on hieman työlästä.
Dokumenttimalli ei ole täysin yhteensopiva Retkilomakkeen kanssa, joten MyInsects-ohjelmalla talletettuja havaintoja ei voi käsitellä Retkilomakkeen avulla. Itse en pidä tuota kovin suurena ongelmana, koska tärkeämpää on talletettujen havaintojen yhteensopivuus LajiStoren tietomallin kanssa.
Ohjelma löytyy osoitteesta
Kiitos, Matti! Menee tosin työkiireiden vuoksi hetki ennen kuin ehdin kunnolla testaamaan tuota.
Vielä yksi varmistus: onko nyt niin, ettei käyttäjäkohtaista accestokenia tarvita Lajitietokeskukseen? Tästä oli muistaakseni joskus puhetta.
Ei tarvita. Henkilökohtaisen personTokenin osalta tilanne on se, että MyInsects-ohjelman käyttämä tapa tokenin saamiseen ei kuulemma ole tuettu, joten ohjelmaa joudutaan siltäosin lähiaikoina päivittämään.