Alueena ympyrä - keskipisteen koordinaatit?

Saako Vihkosta tai Laji.fi:stä mistään selville käytetyn havaintoympyrän keskipistettä ja sädettä? Nyt nuo ympyrälle ilmoitetut koordinaatit ovat koordinaattialue, jonka sisään ympyrä mahtuu, mikä tarkoittaa käytännössä neliötä, jos alue ilmoitetaan muodossa Lat1-Lat2:Lon1-Lon2. Tuleeko tässä pientä epätarkkuutta havaintoilmoitusten ja hakujen välillä, jos ilmoituksissa käytetään ympyröitä? Vai hoidetaanko tämä järjestelmän sisällä kuitenkin oikein?

Jos käytän karttapalvelua, voin kuitenkin normaalisti piirtää ympyrän, jossa valitsen keskipisteen ja vedän siitä tietyn säteisen ympyrän. Nyt tarvitsisin oman ympyrän keskipisteen, enkä keksi muuta keinoa kuin sen hakemisen karttapalvelusta, jolloin siinä voi olla pieni ero piirrettyyn nähden.

Hoksasin juuri, että saanhan minä sen keskipisteen poistamalla koordinaattien jälkimmäisestä luvusta ensimmäisen ja jakamalla summan kahtia ja lisäämällä sen ensimmäiseen… Toivoisin helpompaakin tapaa. :slight_smile:

Vihko muuntaa ympyrän tallennusvaiheessa monikulmioksi, koska alueen tallennuksessa käytetty GeoJSON-standardi ei hyväksy ympyränmuotoisia (piste+säde) alueita. Tämä tekee asiasta vähän hankalan hallita. En nyt osaa sanoa saako datasta keskipistettä ulos muuten kuin laskemalla, vaikka laskennankin voisimme kyllä automatisoida.

Itse olen joskus kirjannut havaintoalueen ympyränä ja sitten tarkan havainnoijan (minun tapauksessani äänityslaitteen) sijainnin lisäksi pisteenä.

1 tykkäys

Olen itse lähinnä käyttänyt laajempaa aluetta yleisenä rajana ja parempien lajien osalta kirjannut havaintokohtaisesti tarkemman paikan.

Nyt ymmärrän, miksei rajapinnan kautta myöskään ympyränmuotoisen alueen havaintojen haku onnistu, vaan pitää määritellä suorakulmio.