Focus stacking ym

Heliconin focus bracketing softa eli Helicon Remote mobile asentuu kyllä Android laitteille mutta vaatii laitteelta USB OTG -valmiutta ja toimii vain Nikonin ja Canonin järkkäreiden kanssa. Eli jos tuon hankkii niin kannattaa tarkistaa tuo USB on the go valmius.

Lista yhteensopivista kameroista on tässä

https://www.heliconsoft.com/supported-cameras/

Itse olen asentanut tuon Helicon Remote mobile -ohjelmiston mediapadille. Jalustaan laitoin kiinnikkeet padille ja ajan maastossa sitten pinokomentoja tuolta padilta. Hyvä tuote ja toimii kaikin puolin hyvin.

Heliconilla on myös tuote nimeltä Helicon FB tube joka on loittorenkaan tapainen fyysinen laite joka myös mahdollistaa ohjelmoidun pinoamisen maastossa

Se toimii mm Android puhelimissa ilman tuota USB OTG valmiutta. Sen laitevaatimukset ovat nämä

  • Canon DSLR with EF-mount / Nikon DSLR with F-mount
  • Autofocus lenses with internal motor
  • Win, Mac OS, Android or iOS device with 3.5mm audio output

Androideilla saa siis maastossa etäkäytettyä kameraa ja ajettua pinokomentoja, mutta toimivat vain Nikonin ja Canonin järkkäreissä ja softa vaatii USB OTG:n.

Helicon myy tuota FB tuubia hintaan 209 taalaa + postitus. Minulla on yksi ylimääräinen FB tube, testattu mutta ei käytetty. Jos joku tuollaista kaipaa niin myyn sen 50 eurolla tarpeettomana pois. Voi noutaa Helsingin Viikistä tai tuleehan tuo postillakin.

Kuinkahan kauan aikaa menee esim. 10 eri kuvan ottamiseen tuon ohjelmiston avulla? Ilmeisesti soveltuu lähinnä maisemakuvaukseen, kun kasvitkin tahtovat aina vähän tuulessa heilua…

Käytän tuota makrokuvauksessa. Aikaa minulla menee sellaiset pari sekunttia per kuva kun pitää antaa kameran rauhoittua peilin räpsähdysten välillä. Nuo venttausajat sun muut on valikkovalintoina ohjelmassa. Jos käyttäisi peilitöntä kameraa ja elektronista suljinta niin nopeutta rajoittaisi vain muistikortin nopeus.

Tuulessa ei makrokuvauksesta tule mitään, mutta tyyni viileä varhaisaamu ja hyönteiset pysyttelevät paikoillaan ja jotain korentoa esim pääsee usein kohtuullisesti stakkaamaan. Sammalet ovat sellainen helppo kohde stakkaukseen. Kun mennään sinne esim 2X tasolle niin ainoa tapa saada edes jonkinmoista syväterävyyttä on pinoaminen, olis sitten helppoa tai ei - ja useimmiten ei ole helppoa.

Tästä voi vilkaista lajin ässän eli John Hallménin maastopinoiluja hyönteisistä

"Early morning stack of a male hoverfly resting on a dry flower head.

Stacked from 42 natural light exposures in Zerene Stacker. Exposure settings: 1s, f/5.6, ISO64.

Here I used a Laowa 25 mm f/2.8 mounted on an Olympus EM-1mkII body. Magnification: 3X so the horisontal of view is 5.6 mm."

Imgur

Kannattaa vilkaista Hallmenin kotisivuja, aivan järkkyupeita stakkejä

Tuosta voi vilkaista yhtä maastostäkkiäni kallio-omenasammalesta, Noin 30 kuvan pino eli reilun minuutin verran mennyt pinon kuvaukseen, 2.4X ja kuva-alan leveys jotain 13 mm.

Imgur

2 Likes

Moi.
Eiköhän OM-D EM-1 ollut ensimmäinen kasauksia tekevä Olympus. Itse olen ottanut jo kolme vuotta kuvia ko kameralla. Hyvin toimii, ja kuvatasoissa on 10-portainen säätö, sekä aloituskuvan manuaalisäätömahdollisuus.

Tammikuussa on Olympukselta tulossa uusi E-M1X malli. Siinä on 20M kenno ja lisäksi mahdollisuus ottaa jopa käsivaralta 80M kuvia (kennoa siirtämällä). Ei ole tosin vielä tietoa siitä, onko kerroskuvausmahdollisuus edelleen mukana.

E-M1X-runko näyttää maksavan 3299 e, joten vähän on kalliinpuoleinen. Mielenkiintoinen ominaisuus on tekoälyyn perustuva tarkennus: kamera osaa tunnistaa moottoripyörät, autot ja junat ja tarkentaa niihin automaattisesti. Samankaltainen ominaisuus löytyy myös Panasonic Lumix S1R-mallista, joka puolestaan tunnistaa ihmiset, kissat, koirat ja linnut.

Sonylla tulee ainakin A9:n firmware-päivityksessä jossain kohtaa eläinten silmätarkennus. Tuon taudin soisi yleistyvän muissakin kameroissa. Eiköhän kohta saada tekoälyyn perustuva lajintunnistuskin.

Itselläni on ollut mielessä kokeilla Googlen TensorFlow-ohjelmistoa lajintunnistamiseen. Varsinkin perhosista voisi jo saada aika hyvin materiaalia algoritmin opettamiseen. Aina vain tuntuu löytyvän jotakin muutakin tekemistä… Sinällään tuntuu hieman oudolta tuo Olympuksen kohdevalinta: kuinka moni oikeastaan kuvaa liikkuvia autoja tai junia, kun verrataan tilannetta ihmisiin, kissoihin, koiriin ja lintuihin.

Olympuksen edustaja Eija Shirota toteaa seuraavaa:

Question: Do you see using more deep learning algorithms on future cameras?
Answer: Yes, we are considering applying this technology to additional cameras. But, the current challenge is that this camera (E-M1X) has two engines. We need big power to run this algorithm, and this can’t be achieved by all the models, so we have to consider which models will receive this technology. But the answer is yes.

AI vaatii siis melkoisesti prosessointitehoa, joten sitä ei välttämättä saa vanhempiin malleihin pelkkänä ohjelmistopäivityksenä.

SPS:n rengasvalon avulla saa TG-5:lla otettua valmiiksi pinotun kuvan suhteellisen helposti. Paremmilla laitteilla sitten tietysti vähän parempia kuvia…

Ostin pakettitarjouksesta OM-D EM1II kameran ja 12-100mm 1:4 objektiivin. Ohessa on 12mm polttovälillä otetut vertailukuvat: vasemmalla ilman focus stackingia, oikealla focus stacking, jossa focus differential=2. Stacking-kuvien (8) ottaminen tapahtuu nopeasti, reilusti alle sekunnin ajassa. Etäisyydet ovat kuvassa 0-10 cm.

Voisin kuvitella, että esim. kasvikuvauksessa tämä olisi ihan toimiva yhdistelmä.

Kokeilin tuota 12-100mm objektiivia vielä MFT-loittorenkaan kanssa. Focus stacking toimii myös tuolla yhdistelmällä. Kuten aina, pienistä kohteista kuvien saaminen on haastavaa, mutta vähän suurempien hyönteisten suhteen ei ole ongelmia. Tässä kokeilussa ei ole vertailtu tuloksia eri focus differential-arvoilla, joten syväterävyys ei tässä ole ihan täydellinen.

1 Like

Olyllahan on suhteellisen edullinen 60mm makro tuohon siun uuteen kameraan, monet ulkomaanelävät käyttävät sitä ja saavat melko mukavia tuloksia.

Itse asiassa tämä 12-100mm tarkentuu n. 20 cm päähän, joten sillä saa kuvia jokseenkin läheltä, ja tietysti myös kauempaa. Kun MFT-järjestelmän kroppikerroin on 2x, niin 100mm polttoväli vastaa täyskennokameran 200mm objektiivia. Tuo 100mm voi siis olla aika hyvä myös lähikuvaukseen luonnossa.

Lähinnä olen tässä koettanut selvitellä sitä, miten hyönteisistä saisi laboratorio-olosuhteissa suoraan kamerasta valmiita focus stacking-kuvia. Ajansäästö verrattuna siihen, että kuvat joutuu yhdistämään tietokoneella, olisi melkoinen. Näyttää siltä, että suurehkoilla hyönteisillä tuo onnistuu, mutta pienemmillä hyönteisillä on pakko käyttää muita ratkaisuja.

Kokeilin vielä seuraavaa: OM-D EM1II, 60mm makro + 3 loittorengasta yht. 47 mm.
Automaattisessa focus stacking-toiminnossa pitää nyt laittaa focus differential arvoon 10, jotta terävyysalue on juuri ja juuri riittävä. Lopputulos on ainakin minun tarpeisiini aivan riittävän hyvä.

1 Like

No ei tuo kyllä tartte kuin sopivasti pehmennystä valaisuun, niin se on oikeinkin kelvollinen.

Ei-kiiltävissä hyönteisissä valaistus ei näyttäisi olevan ihan niiin kriittinen tekijä. Oliko joskus puhetta joistakin Ikean valaisimista, joita voisi käyttää kohteen valaisemiseen?

Ikean letkuvartiset Jansjöt ovat olleet studiomakroilussa suosittuja. Pari tuollaista niin saa varjotkin hallintaan.

Nämä Jansjöt ovat käteviä ja halpoja ja niissä on ainakin aikaisemmin ollut asiallinen värintoisto.

Kiillot ja heijastukset saa aisoihin polarisaatiosuotimella, kympillä tai kahdella saa asiallisen lineaarisen polarisaatiosuotimen. Itselläni on tämä Koodin suodin aina makron nokassa

https://www.ebay.com/itm/Kood-Linear-Polarizing-Filter-Made-in-Japan-46mm-/261969464875

Välistä täytyy myös pehmentää valoa, siihen olen käyttänyt Kertisin foam keittokulhojam mutta saman ajaa melkein mikä vain, esim vessapaperi.

Vinkkinä noista Jansjö-valaisimista oli, että niitä kannattaa ostaa tuplat mitä tarvitsee, koska näin todennäköisesti saa saman valmistuserän valaisimet itselleen ja niihin varakappaleet jos joku hajoaa. On ikävää ostaa sitten uusi ja huomata että sehän onkin hieman eriväristä valoa pukkaava. Itse ostin neljä kpl, koska yleensä pärjään kahdella, niin on sitten särkymävaraa. Noiden kanssa voi leikkiä myös ristipolarisaatiolla jos hommaa pola-kalvoa lamppujen eteen ja sitten pola-filtterin objektiivin eteen. Sitten säätämällä näkee koska filtterit ovat oikeassa asennossa.

Jos saa mainita yrityksen tässä yhteydessä niin itse olen ostanut tuolta polarisaatiokalvoa

Tulee paljon käytettyä myös tuota polarisaatiokalvoa ja kuvattua eri asteisesti ristiin polarisoidussa valossa. Neliödesimetri kalvoa maksaa tuolla, siis Helsingin Pihalajamäessä, 11 euroa ja se on ihan riittävän kokoinen kaikkeen normi makrokuvailuun studiossa.

Putiikista saa myös Koodin polarisaatiosuotimia käytännössä samaan hintaan kuin netistä tilaamalla. Kaverilla on myös vino pino erilaisia käytettyjä mikroskooppilinssejä etc…

1 Like