Moi, käytössäni on Olympus Tough kamera uudempi versio, edellisellä versiolla tuli jostain syystä parempia kuvia, kuitenkin käyttökelpoinen n.3mm asti, kysymys kuuluukin millaisia vehkeitä teillä muilla on pieniin ehkä vikkeliin kohteisiin ja minkälaisissa hinnoissa liikutaan, kartoitan eri vaihtoehtoja ennen lotto voiton saamista
T:Jyri
“Taskukamerana” minulla on Olympus SZ-10 14 megapixel. 18x WIDE Optical Zoom ED 5.0 - 90.0 mm 1:31 - 4.4. Se oli yli kymmenen vuotta ainoa kamerani. Siinä on hyvät automaattisäädöt ja sillä saa nopeasti kuvia ja hyviä makrojakin.
Viimeiset 5 vuotta minulla on ollut Olympus E-M10II kamera, johon on erilaisia objektiiveja (myös makro). Olen alkanut käyttämään sitä vasta viime vuonna, joten vielä on opettelemista säädöissä. Käytän objektiivina lähes ainoastaan Olympuksen Digital 40-150mm 1:4-5.6 -objektiivia. Tällä saa hyönteisistä kuvia kauempaakin, mutta säädöt ja tarkennus pitää olla kohdillaan, että saa teräviä kuvia. Etuna on se, ettei tarvitse päästä lähelle kohdetta. Hyönteisethän lähtevät hyvin herkästi karkuun. Makro-objektiivia en ole vielä alkanut käyttämään. Se on varmaankin hyvä kasvien, sienten ja muiden paikallaan pysyvien kohteiden kuvaamiseen.
Mulla oli aikoinaan taskukamerana pieni Nikon coolpix,jolla sai kyllä hyviä kuvia, eräänä kauniina päivänä vähän kireät vaatteet ja kumartuessa ihmettelemään jotain tuli objekti ulos ja vääntyi sen verran että meni korjauskelvottomaksi, yksi syy minkä takia nykyään tuo Olympus
Minunkin taskukamerassa on välillä multaa ja siitepölyä. Ja putoilee vähän välillä milloin mihinkin puseikkoon. Mutta vielä on toimintakunnossa 12 käyttövuoden jälkeen.
Olympus Tough-kameraan saa objektiivin ympärille asennettavan rengasvalon. Se kannattaa hankkia. Lisäksi kamerassa on automaattinen kuvien pinoamistoiminto, jolloin makrokuviin saa hieman enemmän syväterävyyttä. Samanlainen toiminto löytyy myös ainakin joistakin OM-systemsin järjestelmäkameroista. Olympuksen 60mm makro-objektiivi on varsin hyvä. Paljon on kehuttu uutta 90mm makro-objektiivia, mutta se on melko kallis.
Minulla on 30 mm macro. Ei oikein ole varaa ostaa kalleimmasta päästä, joten täytyi ostohetkellä miettiä rahaakin. Onneksi näissä uusissa kameroissa on kaikenlaista automatiikkaa ja säätövaraa, niin voi testata mikä toimisi missäkin tilanteessa. Aikaa vaan ei aina ole kokeiluihin.
Tuolla taskukameralla käytin usein urheilukilpailu-asetusta liikkuviin kohteisiin. Aika hyvin pysäytti kuvan, mutta ei tietenkään täydellisesti.
Rengassalama ja pinoaminen käytössä, katsoin että myös Canonilla jossain mallissa pinoamistoiminto, katsoin että runsaalla tonnilla saisi jonkinlaisen rungon ja macro objektiivin (käytettynä ehkä halvemmallakin), mutta onko toive ajattelua että sais kunnollisen, tai olishan nekin parannusta nykyiseen, tosiaan olis tärkeetä saada kuvattua myös alle 2mm ötököitä
Joo, mulla on peilitön Canon EOS R7, jossa voi kuvat pinota. Kamerassa on 32,5 MP, joten kroppivaraa on mukavasti. Enimmäkseen käytän Canonin 100 millistä makroa. Tähän voi ympätä loittoja tai lähilinssin.
Myös MP-E 65 löytyy, jolla voi sitten yrittää pieniä kohteita kuvata. Suurilla suurennoksilla vaatii kyllä jalustan ja hyvät olosuhteet. Duunissa kuvaan tällä kerroskuvia pienehköistä hyönteisistä.
Maastossa noiden parimillisten otusten kuvaaminen on aikas horroria
Ootko katellut ebaysta tai Amazonista saako vanhempaa versiota?
Minulla on nykyisin Canon SX740HD. Käytin pitkään Olympuksen kameroita, mutta kun he lopettivat ulostulevaa optiikkaa käyttävät mallit (korvasivat Toughilla), siirryin takaisiin Canoniin (tätä edeltävään malliin). On muuten varsin hyvä, mutta heinäkoisien ja muiden ohuiden heinillä viihtyvien lajien kuvaaminen sakkaa, jos tausta ei ole kutakuinkin tasavärinen. Pienimmät tunnistettavat perhoset ovat olleet n 2 mm ja etäisyys n. 1 cm.
Miten pääset noin lähelle perhosta luonnossa? Yleensä kaikki lähtevät karkuun eivätkä päästä noin lähelle.
En oo katellut, taitaa olla joku erä vielä maksamatta nykyisestäkin, oon ajellut että on joku maanantai versio, toimii kyllä, mutta jossain tilanteissa tulee ikävä vanhaa, josta meni melko pian puolet näytöstä pimeäksi ja lopulta kokonaan, korjaukset vaan maksaa saman kuin uusi
Laittakaas mallikuvia mitä ootte ottanut kameroillanne. Ja nyt puhutaan todella pienistä kohteista
Elävistä? Kysyn nyt vielä tätäkin, eli jos haluan saada järkevän kuvan vaikka 2mm ötökästä 20cm päästä , minkälainen macro
En tiedä kuin järjestelmäkameroista. Tällä on lähin tarkennusetäisyys 20 cm. Sitä voi lyhentää käyttämällä loittorenkaita. Käytetty on melko edullinen. Vastaavia löytynee esim. Sigmalta.
Laitan nyt tälläisen vaikka ei aivan pieni olekkaan, Toughin voi laittaa myös veteen, mutta kyllä jännitti , en ole enää juurikaan harrastanut sitä
Pitihän minun käydä kokeilemassa “taskukameraani”. Tämä ilmeisesti rantakirjolude on 3-4 mm kokoinen. Ristikko sen alla on vahakangasliina. Eka kuva on kamerasta suoraan, toka siitä suurennos. Ei ammattilaistasoa, mutta minulle riittävä tunnistamista varten.
Hyppyhäntäisiäkin oli (n. 2mm).
Eka kuva antamaan mittakaavaa punkin kokoon, ehkä joku 2-3 mm. Toka kuva kropattu versio. Kolmas joku muu punkki. Nelosen hyppyhäntäistä saatoin suurentaa tekoälyn avulla.
Canon EF 100 mm macro
Toka suurin piirtein sitä mitä haen, alimmainen voisi olla Allacma fusca, muistaakseni sillä noita karvoja peräpäässä, voin muistaa väärinkin
Niin kuinka kaukaa otettu toi eka, tässä alkaa kamera kuume nousemaan