Makrokisko

Onko kokemuksia makrokiskon käytöstä?
Kuvaus kohteet kääväkäs- limasienet jne. Kohteethan joskus aika pieniä (pienimmät 0,5cm-1mm ja allekkin).
Lähinnä kiinnostaisi yhdistelmä stackin & makrokisko. Onko miten hankalaa maasto-olosuhteissa?

Kiskoista sananen ja vinkki. Olen itse käyttänyt monenlaisia kiskoja, alkaen niistä surkeimmista mahdollisista. Tämä ensimmäisen linkin kiinalainen iShoot-makrokisko on osoittautunut käytännössä hyvin toimivaksi. Toisesta linkistä voi sitten ihastella mahdollista esikuvaa, ja kauhistella sen hintaa.

Tilasin noita ensin yhden testiin, ja muutaman session kuvattuani pistin tilaukseen toisen. Suosittelin tätä myös yhdelle kaverilleni, joka kuvaa suht ansiokkaasti luontoa, varsinkin lintuja. Hän oli myös tyytyväinen.

https://www.bhphotovideo.com/c/product/1301115-REG/really_right_stuff_b150_b_premium_macro_focusing_rail.html

Kuvauksesta voisi sitten sanoa, että mitä isompi kohde, sitä helpompaa sen kuvaaminen on makrokiskon kanssa. Tämä ei lie yllätys :slight_smile: Kyllä tuon kanssa kuvaamiseen pätevät ihan samat säännöt kuin mihin tahansa lähikuvaukseen ulkona luonnossa. Alkuun on hankalaa saada setti suunnattua oikein, mutta sihti paranee kokemuksen myötä. Tuossa suosittelemassani iShoot-kiskossa on mukavan tiheä välitys siinä kierretangossa, joten sillä pystyy melko tarkkaankin työhön (pienet stepit).

Mitäs mieltä ollan tästä kiskosta, netin perusteella jotkut kehuu toiset ei…

On muitakin, ja ehkä parempia, vaihtoehtoja kuin manuaalisen kiskon käyttäminen.

Itse olen kuvannut paljon pinoja luonnossa ihan vaan tarkennusta muuttelemalla. Tuo manukiskohan toimii aika lailla samalla logiikalla elikkä voit vääntää kiskon ruuvia taikka linssin tarkennusrengasta. Kannattaa ainakin miettiä onko manuaalisesta kiskosta oikeasti jotain merkittävää etua. Jos kuvaat jalustalta zoomaten 10x takanäytöllä niin aika tarkkaan saat tarkennusaskelten koot haltuun linssiä tarkentamallakin.

Olen kuvannut myös etäkäyttösoftien avulla elikkä joku padi taikka vastaava usb:llä kiinni kameraan ja sitten padilla muutetaan tarkennuspistettä otosten välillä. Voi myös käyttää tarkoitukseen suunniteltuja ohjelmistoja joilla voi sitten automatisoida pinon oton. Eli asentaa sellaisen padille taikka muulle vastaavalle ja usb:llä padi kiinni kameraan ja käyttää sitten kameraa padilta.

Muitakin vaihtoehtoja on, kuten esim. tarkennusrenkaat joita voi ohjata kännykällä.

Sitten jos ostaa kiskon niin kannattaa mielestäni harkita kannattaisiko ostaa ohjelmallisesti ajettava kisko eli siis sellainen jossa on sähköt ja jota ei tarvitse manuaalisesti ruuvista vääntää vaan jollain ohjainlaitteella voi määritellä ns. ajo-ohjelman eli pinon koon, steppien suuruudet etc.

Riippuu tietysti aika paljon kuvauskalustosta mitä vaihtoehtoja on tarjolla.

Jos on peilitön kamera (ja täyselektroninen suljin) niin sitten aukeaa taas kaikenlaisia uusia vaihtoehtoja.

Sitten ihan pikkuiset millikohteet on kyllä parempi kuvata sisällä koska pinoista tulee melko suuria ja normaali makrolinsseillä ei enää pärjää. Itse olen kuvannut aika paljon sisällä esim. limasieniä taikka sammalten itiöpesäkkeitä etc. Homma on paljon helpompaa sisällä jos voi käyttää sähköistä taikka ohjelmoitavaa kiskoa ja etäkäyttösoftaa pinon tekemiseen.

Elikkä siis en ole itse kuvannut luonnossa pinoja manuaalisella kiskolla koska mielestäni se ei ole välttämättä paras ratkaisu. Toki sellaisellakin systeemillä voi pinoja luoda ja onhan siinä myös varmasti omat hyvät puolensa. Itse en vain tätä ole koskaan kokeillut.

Linkissä yhdenlainen viritys. Itse olen paljon kuvannut sähköisen makrokiskon avulla “studiossa”.

Tuosta kannattaa pysyä erossa.

Tässä on yksi viritelmä jossa ei tarvita kiskoa. Kuvaan siinä pinoa kallio-omenasammalen itiöpesäkkeestä 2x tasolla. Kamera on piuhalla kiinni padissa jossa on softa jolla voi ottaa ohjelmallisesti pinoja. Jalustassa on sitten pidike padille. Elikkä tuo padin näyttö on tuossa nyt se kameran takanäyttö ja näen siinä reaalissa miten pino kehittyy.

Padi maksoi muistaakseni reilun satasen (huawein 10 tuumanen media pad) ja padipidike oli jotain 40 euroa muistaakseni. Sitten tarvitaan vielä etäkäyttösofta jolla luoda pinoja. Tuossa on padiin asennettu Helicon. En nyt muista paljonko Helicin Lightin lisenssi kustantaa. Koko Helicon setti on kait jotain 60 euroa vuodessa taikka luokkaa 150 euroa ikuinen lisenssi.

Tuo Henrin esittelemä kokoopano on varmaan hyvä, mutta itsellä ajatuksena se että apuväline makroiluun olisi kompaktin kokoinen. Jos on maastossa useampia päiviä ja joutuu kantamaan muonat, teltat ym. rojut mukana niin kovin painavaa/tilaavievää systeemiä ei mielellään ota mukaan.
Siksi ajattelin tuota makrokisko systeemiä.

Joo tuossa setupissa on turhan paljon liikkuvia osia ja lisäksi tulee akkuongelmia sun muuta. Elikkä ei sovellu vaellustyyppiseen retkeilyyn. Manuaalinen kisko on tässä suhteessa varmasti yksinkertaisempi ratkaisu.

Itse tosiaan kokeilin useampaa maastosysteemiä mutta mitään oikein näpsäkkää ratkaisua en kyllä ole keksinyt. Johtuu osittain siitä että kuvaan peilikameralla. Nykyään lähinnä vain laajentelen pikkusen terävyysaluetta pienillä muutaman kuvan pinoilla jotka otan ihan manuaalisesti tarkennusta muuttamalla. Varsinaisen kerroskuvailun teen sitten kotona kun on motorisoitu kisko, valot ja etäkäyttäsoftat kätevästi saatavilla.

Motorisoituihin kiskoihin saa kyllä akkusetin ja kannettavann pikkusen ohjainlaitteen joilla voi automatiosida maastossa pinoilun. Itse en tätä akkusettiä ole hankkinut kun on tosiaan tämä rompeongelma eli maastoon kannettavaa rompemäärää erittäin mielellään pienentäisi mahdollisimman paljon. Jos lähtee tällaiseen rompepinoiluun niin sitten käytännössä kasaa setin jonnekin ja kuvaa siinä sitten pidempään. Näin Makrofokuksen Hallmenkin tekee. Koko aamu käytännössä settiä siirtämättä.

Maastopinoilu vaatisi oikeastaan kohtuu suurta paneutumista, ellei sitten vain vähän laajentele terävyysalueita, joko tarkennusta säätämällä taikka jollain manukiskolla. Isommat pinot on maastossa tosi työläitä ja hankalia monestakin syystä. Varsinkin jos kamerassa räpsähtelee peilit/sulkimet eli uudempi peilitön kalusto on tässä suhteessa selkeästi parempi. Ajallisesti pdemmät maastopinoilut ovat myös siksi vaikeita että valaistusolosuhteet voivat muuttua ja se vaikeuttaa pinojen yhdistelyä.

Uudemmissa kameroissa alkaa olla myös valmiina pinoiluohjelmia. Jossain kalliimmissa malleissa systeemit ovat varmaankin jo aika hyvät. Itse kuvaan vanhalla kalustolla enkä ole ihan tarkkaan perillä näistä vaihtoehdoista. Periaatteessa jos kamerassa on mahdollisuus ottaa pinoja ja tallettaa ne pinot (eikä vain yhdistettyä kuvaa) niin sehän kuulostaa tosi hyvältä vaihtoehdolta. Kuitenkin näissä on kaikenlaisia ongelmia ja tämäkin vaatisi vähän perehtymistä vaihtoehtoihin.

Jeps, ja siellä maastossa pitäis sitten raahata akkuja repullinen tai joku lataussysteemi, siksi ihan perinteinen kisko on ykkönen.

Olen melkein vakavissani harkinnut, tälläkin palstalla kehuttua Olympuksen TG-6 kameraa…pieni koko & paino ja pinot autona…retkikameraksi voisi olla hyvä, jalustalla kuitenkin kuvaus makrokohteissa. Vaikea vaan siirtyä lähinnä tunnesyistä järkkäristä (kunnon etsin ym…) pokkariin.
Kiitos kommenteista…

T: Osku

Lähetin sinulle Osku sähköpostia, ilmoita jos ei ole tullut perille.

Aikoinaan foorumeilla yksi kisko, jota suositeltiin, oli Novoflexin Castel-L (käytettynä ei hirveän kallis). Sittemmin suosituksi ovat ymmärtääkseni tulleet Velmex Unislide -tyyppiset ratkaisut - jotka kai vaativat ties mitä reikien porailua, jotta ne saa jalustaan ja kameraan kiinni.

Itsekin tykkään nimenomaan kuljeskella ja etsiä kohteita. Kannan sitten isoa järkkäriä ja jalustaa etc mutta en vaihtolinssejä elikkä jatkuvasti tulee vastaan tilanteita jossa kaipaisi a) muutakin linssiä kuin 100mm makroa ja b) jotain pientä ja kevyttä vaihtoehtoa tälle raskaalle setille.

Sorruin sitten näissä aatoksissa ostamaan viime kesänä Panasonicin Lumixin peilittömän järkkärin 12 - 32 mm linssillä. Ostin tälle kaveriksi myös sellaisen ihan minikokoisen gorillapodin.

Ikävä kyllä tämä setti ei toimi minulla ollenkaan. Pääsyy on varmaankin tuo pieni koko ja tosi pieni näyttö. Useampaan kertaan tullut testailtua ja verrattua kännyyn ja raskaaseen kalustoon ja kuvien laatu kokonaisuudessaan ei vaan ole riittävän hyvää tällä Lumixilla vaikka jalustat käytössä ja ajan kanssa saa jotain maisemaa taikka vastaavaa sommitella. Makroiluun se ei riitä alkuunkaan. Toki jos tarkoitus on vain dokumentoida havaintoja taikka tuottaa jotain pikkusta nettikuvaa niin varmaan sitten menettelee.

Toki jos olisi hyvä näkö ja pienet sormet ja opettelisi tuon niksit huolella niin kuvien laatukin paranisi mutta kun on tottunut isoon järkkäriin raskaalla jalustalla niin tuo tuntuu auttamatta lähinnä lelulta. Kännylläkin saa parempia kuvia ja helpommalla elikkä jos on kännyssä asiallinen kamera niin joutuu miettimään onko mitään ideaa kantaa tuota Lumixia maastoon.

Tuo Lumix on siis peilitön järkkäri vailla etsintä, vaikkakin vanhempi malli. Näistä pokkareista minulla ei ole kokemusta. Itse kyllä ajattelen nyt niin että noilla pikkusilla ei pärjää ja on vaan pakko kantaa maastossa sitä raskasta kalustoa.

Mainitusta Novoflex Castel -sarjasta löytyy tosiaan hyviä kiskoja, Q on pikalukituksella, en muista sopiiko siihen muut kuin Novon omat levyt, mutta L:n saa kiinni ilman kikkailuja, toki hitaammin.

Kannattaa jättää väliin jos meinaat joskus päivittää laitteistoa. Toimii toki makrokuvauksessa, mutta vaihtoarvo 0e. Liikkeet eivät ota vaihdossa ko. mallia. Mikäli kamera tulee omaan harrastekäyttöön niin on varmasti hintaluokkansa paras!

Olen siis itse omistanut ko. kameran ja saanut liikkeiltä palautteen, että pokkareilla ei ole kysyntää, joten liikkeet eivät anna vaihdossa mitään.

Tuossa on TG-5:llä otettuja jonkinlaisia kuvia, lähtien toissakeväästä: https://www.instagram.com/vesisiippa/. Alkuperäiset toki parempia, insta huonontaa laatua. Lähes poikkeuksetta tulee kuvattua maastossa ja käsivaralta, pinottuihin tukea jostain hakien. Alkuun oli hakemista ja vanhalla Panasonicilla sai jopa paremmin kuvia.

Pieni koko mahdollistaa kyllä isommalle kameralle hankalammat kuvausasennot. Se on sitten, että mitä niillä kuvilla hakee ja haluaa. Omaan käyttöön riittää.

1 tykkäys

Makrokiskolla otettu ensimmäinen sarja…ihan tyytyväinen olen lopputulokseen. Harjoitusta vielä vaatii mutta alku tuntuu lupaavalta. Eli lopullinen tulos on 11kuvan sarjasta, yhdistetty Photosopissa, ei muuten käsitelty. Hieman lyhyemmät olisi siirrot kiskolla voineet olla, hieman jossain kohti epätarkkuutta…


1kuva, sarja lähtökohta


11kuvan yhdistetty sarja